Baťův kanál se prodlouží na Hanou, stvrdili zástupci samospráv

Baťův kanál se možná rozšíří do srdce Hané.

Memorandum o prodloužení Baťova kanálu na Hanou v Tovačově podepsali zástupci Přerova, Kojetína, Tovačova a dalších samosprávných celků. Odborníci nyní zpracují analýzy a studie, díky kterým budou moci samosprávy posoudit všechny varianty i přínosy a zápory uvažovaného prodloužení této největší moravské vodní cesty, které má stát stovky milionů korun. Informaci uvedl server Ekolist.

O krok blíž prodlouženému Baťovu kanálu

“Prodloužení Baťova kanálu je vize, kterou se teď budeme snažit naplnit. Čeká nás dlouhá cesta. Musíme vyřešit řadu technických problémů, otázku financování a ekologické aspekty projektu. Pokud se nám to podaří, a já věřím, že ano, získáme obrovskou devizu, která bude přínosem nejen pro turistiku, rekreaci nebo vodní sporty, ale pro celý region,” uvedl náměstek olomouckého hejtmana Pavel Šoltys.

Baťův kanál je podle Šoltyse dobrá marketingová značka, která může pomoci nalákat turisty na Hanou ve spojení vodní turistiky a cykloturistiky. K memorandu se zatím nepřipojila města Olomouc a Kroměříž, se kterými by se mělo o projektu dál jednat.

Baťův kanál nyní měří přes 50 kilometrů a vede od Otrokovic přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov na Slovensko do Skalice. Ročně ho navštíví 90.000 lidí a v přístavech si lze půjčit na 150 lodí. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec do Hodonína. Délka kanálu by tak přesáhla 75 kilometrů. Z Kroměříže by Baťův kanál pak měl pokračovat dále do srdce Hané.

“Naše práce na rozvoji Baťova kanálu je dlouhodobá, za zajímavou myšlenku proto považujeme iniciativu prodloužení Baťova kanálu na Hanou. Možnost prodloužení Baťova kanálu jsme připraveni prověřit společně s ministerstvem dopravy v rámci rozvojových plánů vodních cest,” komentoval projekt ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Mapa nynější trasy Baťova Kanálu. V budoucnu by se mohl rozšířit na sever, směrem na Hanou

Záměr naráží na kritiku

Opoziční olomoucký krajský zastupitel Tomáš Müller v dubnu při schvalování memoranda řekl, že prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí. “Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho, i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny,” uvedl. Opozice také upozornila, že k memorandu se nepřipojila Olomouc, kde se nyní na řece Moravě staví rozsáhlá protipovodňová ochrana.

Přečtěte si  Dojemné setkání po letech: Ženy po transplantaci přišly poděkovat lékařům za druhou šanci

Z územní studie vyplývá, že projekt prodloužení Baťova kanálu, jehož součástí jsou vedle úprav koryt vodních toků i přístaviště, je možné uvést v život. Náklady na projekt, rozdělený do tří základních etap, územní studie odhadla na stovky milionů korun. V plánu je i odbočka kanálu u Lobodic směrem do Přerova.

Zdroj: Ekolist, foto: Facebook Baťův kanál

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*