Olomoucké tramvaje se vracejí na původní trasu v historickém centru

Po dokončení dvou rekonstrukcí v centru Olomouce se mohly tramvaje vrátit na tradiční trasu.

Dvě velké rekonstrukce jsou u konce a tak se v sobotu mohou na větší část tradiční trasy přes centrum Olomouce vrátit i tramvaje. Zcela hotová je oprava mostu přes Mlýnský potok v ulici 1. máje a téměř hotová je i rozsáhlá rekonstrukce ulice 8. května. Tramvaje na trasu vyjíždí v sobotu 5. prosince po devítiměsíční výluce.

Opravu ulice komplikovaly další stavební akce

Rekonstrukci ulice 8. května si vyžádal především špatný technický stav tramvajové trati i narušené povrchy komunikací. Byla to náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami a v místě navíc probíhaly další stavební aktivity, včetně opravy kostela svatého Mořice. Stavba řešila komplexní rekonstrukci ulice včetně inženýrských sítí, součástí byla i úprava křižovatek se stávajícími ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb.

Pokud jde o tramvajové koleje, na třistametrový úsek byla podle vedení města použita nejmodernější technologie. Na podkladním betonu jsou položeny antivibrační rohože a až pak další vrstva betonu. Kolejnice jsou navíc opatřeny takzvanými bokovnicemi a patními návleky, které rovněž tlumí veškeré vibrace.

„Provoz tramvají teď bude díky použití této technologie uložení výrazně tišší a s výrazně menšími otřesy. Při opravě povrchu komunikací byly přednostně použity kamenné materiály, vytěžené z původní úpravy zejména v okolí kostela svatého Mořice. To bylo důležité pro uchování historického rázu této významné lokality v centru Olomouce,“ upřesnil olooucký primátor Žbánek.

Celá rekonstrukce ještě není hotová, dohodnutý termín dokončení je 21. prosince. „Stavba ale udělala vše pro to, abychom už teď mohli spustit tramvajový provoz,“ uvedl náměstek primátora Martin Major.

Most přes Mlýnský potok prošel rekonstrukcí

Druhou významnou stavbou na této trase byla kompletní rekonstrukce mostu M7 přes Mlýnský potok v ulici 1. máje. Jedná se o sdružený most o jednom poli, rozpětí 17 metrů a šířce 28 metrů. Tento most převádí silniční i tramvajovou dopravu. Součástí rekonstrukce bylo odbourání stávajících pojízdných vrstev, betonáž nové spřažené desky a říms mostu, provedení nové izolace, nových dilatací, chodníků a oprava zábradlí.

Rekonstrukce probíhala po polovinách mostu, aby mohla být zachována náhradní autobusová doprava na trase hlavní nádraží – centrum města. Oprava začala v květnu a kolaudace dokončené stavby se odehrála 3. prosince.

Přečtěte si  Most J. A. Bati a Svatojiřské nábřeží v Uherském Hradišti se do konce listopadu otevřou provozu

Vše souvisí s opravou mostu přes Moravu

„Obě investiční akce město uskutečnilo souběžně a to především proto, aby využilo dobu probíhající přestavby velkého mostu přes Moravu na Masarykově třídě. Kvůli ní je na této dopravní spojnici centra a nádraží až do první poloviny roku 2022 zcela minimální provoz,“ vysvětlil náměstek Major. Tohoto omezení provozu chce ostatně radnice využít ještě v příštím roce, aby nechalo opravit most M10 přes řeku Bystřici na Masarykově třídě.

Tramvaje budou nyní jezdit od náměstí Národních hrdinů po Žižkovo náměstí. Za touto dočasnou konečnou zastávkou je připravena kolejová úvrať, kde tramvajová souprava přejede na opačnou kolej a bude pokračovat zpět do centra. S tímto systémem má Dopravní podnik města Olomouce zkušenosti například z 1. etapy tramvajové trati na Nové Sady ze zastávky Trnkova. Neobvyklý je ovšem fakt, že linka číslo 3, která přes centrum pojede, bude momentálně ukončena úvratí z obou stran.

Zdroj a foto: město Olomouc

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*