Brněnské “metro” dostane konkrétní obrysy, studie severojižního diametru finišuje

Centrem Brna má procházet severojižní diametr. Ve hře je i varianta metra.

Brno plánuje vybudovat takzvaný severojižní diametr, kterému se přezdívá “brněnské metro”. Vybírá se z deseti variant včetně různých typů dopravy. Na přípravě projektu spolupracují instituce zapojené do Brněnské metropolitní oblasti.

Studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru byla zpracována už v loňském roce. Nyní se prověřuje deset variant, ze kterých se vybere jedna finální. Studie zmiňuje jako možné typy dopravy vlak, tramvaj či metro.

„Máme za sebou velmi složitou fázi analýz, průzkumu dopravního chování obyvatel brněnské aglomerace a dopravního modelování. Po projednání velkého množství různých variant tras byl představen předvýběr jednotlivých variant, které projednal řídící výbor,” uvedl brněnský radní pro územní plánování Filip Chvátal.

Jednotlivé varianty budou nyní postupně analyzovány do výrazně většího detailu. V potaz se bere ekonomika, navýšení počtu cestujících nebo geologické podmínky pro jednotlivé trasy.

Trasa severojižního diametru, která se objevila v návrhu nového městského plánu

Přímý spoj i za cenu delšího času

V hodnocení tras metra a tramvaje vycházejí výrazně lépe trasy, které jsou napojeny na záchytná parkoviště typu P+R, díky kterým dochází k významnému propojení regionální a městské dopravy. Tramvaj významně těží z faktu, že z velké části navazuje na stávající dopravní síť.

Podle radního Chvátala se jako efektivní a zajímavá pro další hodnocení jeví kombinace průjezdu vlaků i tramvají, které by umožnily dobré napojení na centrum města z hustě zabydlených sídlišť jako je Líšeň, Bohunice a Bystrc. “Napojení silných regionů vlakovými spoji z Břeclavska a Tišnovska s rychlým spojením brněnských sídlišť by do budoucna mohlo být řešením kolabující dopravy ve městě i celé aglomeraci. Uvidíme, co dalšího nám ukáže detailní prověření jednotlivých variant,rozvedl Chvátal.

Ze standardizovaného výpočtu vnímané cestovní doby plyne, že v dopravním modelu cestující preferují přímé linky, přestože je spojení o něco delší. “Z toho vyplývá, že v případě města velikosti Brna je systém vyžadující přestup, typicky klasické metro nebo vlak, v nevýhodě,” doplnil radní. Ve všech variantách se podle něj počítá s maximální kapacitou parkovišť P+R, které mají velký dopad na zatížení linek.

Foto: KAM Brno

Přečtěte si  Brněnští zastupitelé neschválili územní plán, neuspěl ani po dvou dekádách projednávání

Související články

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*