Moravské TGV napojí Brno na evropské koridory, v plánu je nová zastávka

Ilustrační foto

Správa železnic představila v Brně projekt vysokorychlostní železnice (VRT). Ustanovený tým přípravy VRT informoval a aktuálním stavu projektování, včetně technických řešení omezujících šíření hluku a zajišťujících prostupnost krajiny. Stavba nové trati podle vzoru francouzského TGV povede k zásadnímu zkrácení cestovního času do Vídně, Ostravy i Prahy.

Podle železničářů bude napojení moravské metropole na vysokorychlostní železnici znamenat výrazné zvýšení mobility. Budoucí tratě zlepší napojení Moravy na evropské koridory, což přispěje ke zkrácení cestovních časů do Rakouska, Německa nebo Polska.

Správa železnic představila budoucí provozní model, který na nových tratích předpokládají studie proveditelnosti. Vysokorychlostní vlaky budou díky propojení stávající a nové železniční sítě v konečném důsledku obsluhovat velkou část regionu. “Regionální doprava může po spuštění VRT zaznamenat rozvoj, protože část dálkových spojů přejde na novou železnici, čímž se uvolní kapacita současných tratí pro nové vlaky. Tu využijí také nákladní dopravci,” uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Studie proveditelnosti prověřovala také vznik zastávky v lokalitě Brno-Vídeňská, která by zvýšila dostupnost vysokorychlostní železnice pro obyvatele regionu. Dalším krokem bude zpracování územní studie, která komplexně prověří možnosti jejího umístění.

Vysokorychlostní železnice na Moravě prověřovaly na několika úsecích studie proveditelnosti. Centrální komise Ministerstva dopravy (CK MD) již schválila I. etapu Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha — Brno — Břeclav. Definitivní podobu materiálu předloží Správa železnic komisi v nejbližších měsících. Podobné je to i v případě Studie proveditelnosti Brno — Přerov — Ostrava.

“Odborně zpracované materiály jsou připraveny podle evropských standardů, jsou opakovaně posuzovány ze strany CK MD, která v rámci procesu schvalování vyžaduje také vypracování oponentního posudku. Hodnoceny jsou také Státním fondem dopravní infrastruktury i Evropskou investiční bankou. Jejích závěry jsou následně prověřovány a relevantně zapracovány,” informovala Správa železnic.

Rychlé jako TGV

Vlaky budou na nových dvoukolejných tratích jezdit rychlostí až 320 km/h. Správa železnic využívá při přípravě vysokorychlostních železnic know-how francouzských státních drah, které díky více než třicetiletým zkušenostem s výstavbou VRT projektují tratě s výrazně nižším dopadem na území.

Zdroj: Správa železnic, foto: Deutsche Bahn

Související články

Přečtěte si  Brněnský dopravní podnik objednal dalších 20 nových obousměrných tramvají Škoda 45T. Jezdit budou už v roce 2026

Doporučujeme


1 Comment

  1. Jenom malá poznámka. K tomu aby mohl být VRT přiveden do Brna potřebuje Brno nové nádraží ( na to současné nelze zajíždět ). Nové nádraží stojí cca 25 miliard a Praha se dlouhodobě k postavení nemá, spíše pošlou peníze na D metro. Napojení Moravy na okolní země je potřeba a nejenom vlakem , ale i dálniční sítí , realita pod Prahou je ovšem katastrofální.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*