
Železniční spojení mezi Brnem a Ostravou po jednokolejné trati potrvá ještě minimálně dekádu. Zdržení způsobily komplikace v přípravné fázi. Studie proveditelnosti byla hotová už v roce 2015, stavět se má ale začít až v roce 2024. Správa železnic přitom od roku 2025 počítá se stavbou vysokorychlostní tratě z Modřic do Šakvic. Upozornil na to server brnenska.drbna.cz
V roce 2015 železničáři hovořili o zahájení stavy trati z Brna do Přerova v roce 2018, o dva roky později došlo k posunu do roku 2021. Budování nové trati ale nezačne ani letos. „Podle studie proveditelnosti se mělo stavět především v letech 2021 až 2025. Termíny uvedené ve studii byly stanoveny s předpokladem bezproblémového průběhu přípravy staveb,” sdělil serveru mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Už samotné soutěže na zpracování záměrů projektu a dokumentace pro územní řízení však provázely komplikace v podobě přezkumného řízení soutěží tří staveb antimonopolním úřadem, kdy jeden z uchazečů úmyslně obstruoval, což vedlo k prodloužení výběrového řízení. “Přezkumné řízení probíhalo od roku 2016 do konce roku 2017, poté začaly práce na dokumentacích pro územní řízení,” upřesnil Gavenda.
Další zdržení přípravy nastalo podle něj při zpracování dokumentací a odhadů nákladů na stavbu. Na konci roku 2018 Správa železnic zjistila, že překročila předpokládané náklady ze studie proveditelnosti. „Proto se zastavilo zpracování dosud neukončených dokumentací a v letech 2019 až 2020 se kvůli úsporám měnila technická řešení a zapracovávala se do aktualizací záměrů projektů,” uvedl mluvčí železničářů.
V nejpokročilejší fázi je příprava úseku z Nezamyslic do Kojetína. Územní řízení by mělo skončit v říjnu a zpracovává se dokumentace pro stavební povolení. Stavba by mohla začít v únoru 2024. Ve stejném roce by měla začít stavba úseku z Kojetína do Přerova, pro který se projednává technické řešení za zrušené přejezdy u Kojetína a Chropyně. Pro úseky z Blažovic do Vyškova a z Vyškova do Nezamyslic se aktualizuje dokumentace pro územní rozhodnutí. Stavba by měla začít v roce 2025. Nejpozději se má začít stavět úsek z Brna do Blažovic, a to v roce 2026.
Půlmilionové aglomerace spojuje jednokolejka
Úroveň spojení dvou půlmilionových aglomerací dlouhodobě neodpovídá poptávce cestujících. Kvůli nízké kapacitě trati volí lidé pro trasu z Vyškovska do Brna často osobní automobilovou dopravu, což komplikuje i příměstskou dopravu v okolí Brna. Dálnice D1 tak bývá u Brna ucpaná, i když se na ní nestaví a neblokuje ji žádná nehoda.
Správa železnic přitom počítá ze stavbou vysokorychlostní tratě z Modřic do Šakvic od roku 2025, přestože se začala připravovat o několik let později než dvoukolejka na Ostravu. Ke konci třetího desetiletí tak může dojít k situaci, kdy se z Brna do Ostravy bude jezdit po jedné koleji s četnými výlukami, zatímco na jih od Brna pojedou vlaky po čtyřech kolejích rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu.
Foto: Wikimedia Commons
Buďte první kdo přidá komentář