Sbírku motocyklů v Technickém muzeu posílil Indian i Jawa

Nové motocykly v brněnském Technickém muzeu.

Historické motocykly z let 1925 až 1964 převzalo do své sbírky Technické muzeum v Brně. Jedná se o legendární americký Indian Scout 600, motocykly z domácí produkce Praga 500 BD a JAWA 500 OHV i anglický Matchless G 80.

„Tyto typy motocyklů jsme ve sbírce dosud neměli zastoupeny a staly se tak významným přínosem pro daný obor Technického muzea v Brně,“ říká Sylvie Zouharová Dyková, kurátorka oboru Historická vozidla a spalovací motory brněnského technického muzea.

„Motocykly Praga 500 BD a JAWA 500 OHV ilustrují velmi kvalitní úroveň konstrukce československých motocyklů v meziválečném období, která obstojí i ve srovnání se zahraniční značkou, reprezentovanou motocyklem Indian Scout 600. Motocykly Indian byly u nás velmi oblíbené, o čemž svědčí i množství prodejen a značkových servisů, které v České republice v období let 1920-1939 existovaly,“ vysvětluje kurátorka.

Nejmladší ze získaných motocyklů, anglický Matchless G 80, byl podle ní skvělým “protivníkem” výše jmenovaných a slouží jako příklad úrovně západních strojů ve srovnání s motocykly socialistického znárodněného průmyslu. Nové historické motocykly mohou návštěvníci vidět hned při vstupu do stálých expozic v hlavní budově muzea v Brně – Králově Poli.

Indian Scout 600

Jednotlivé motocykly:

Indian Scout 600

Počátky výroby motocyklů americké značky Indian sahají až do roku 1901. Od začátku se jednalo o kvalitní motocykly s promyšleným designem, které rychle dosáhly úspěchu na domácím poli i v zahraničí. V roce 1919 začal oficiálně do českých zemí dovážet Indiany Ing. František Mařík. Dovoz převzal po firmě Paleček, která v prodeji nebyla úspěšná. Mařík postupně zpopularizoval značku nejen u nás, ale stal se také generálním zástupcem pro Rakousko, Maďarsko, Jugoslávii a Bulharsko. Vybudoval celé prodejní impérium. Zavedl splátkový prodej s následným servisem. V domě Indian House poskytoval noclehy pro majitele motocyklů Indian, k běžným službám patřila prohlídka a údržba stroje zdarma. Vydával také Indian News – zpravodaj pro majitele Indianů. Motocykl Indian Scout byl nejúspěšnější model značky Indian.

Praga 500 BD

Motocykl, který vyvinul konstruktér Jaroslav František Koch v roce 1926, se začal vyrábět ve firmě Breitfeld a Daněk (BD) v Praze Karlíně. Po spojení firmy s Českomoravskou Kolben a Daněk (1927) se motocykl vyráběl pod značkou Praga. Při jeho konstrukci byla použita řada pokrokových prvků, díky kterým měl motocykl skvělé jízdní i užitné vlastnosti. Spolehlivost stroje vyzkoušel sám Koch, když v roce 1928 podnikl jízdu z Říma do Prahy. Překonal vzdálenost 1480 km v rekordním čase 35 hodin a 40 minut. Motocykly se poté úspěšně vyráběly až do roku 1935.

Přečtěte si  Při stavbě Janáčkova kulturního centra v Brně objevili archeologové dům ze 13. století

JAWA 500 OHV

V roce 1929 zahájila továrna ing. Františka Janečka licenční výrobu motocyklu Wanderer pod značkou JAWA. Tento motocykl, lidově nazývaný Rumpál, byl dodáván v provedení Standard a Speciál a bylo možné k němu připojit i sidecar. Celkem bylo vyrobeno 1016 kusů. 

Matchless G 80

Firma Matchless byla založena v Plumsteadu v Londýně v roce 1878. První motocykl tam vyrobili v roce 1899. Značka Matchless má rovněž dlouhou a úspěšnou historii na poli závodních motocyklů. V roce 1931 firma pod svá křídla získala i značku AJS a vytvořili spolu Associated Motor Cycles. Matchless i AJS si tak sice zachovaly vlastní značku, ale vyráběné produkty si byly velmi podobné. Motocykly byly známé svou pohodlností, spolehlivostí a kvalitou zpracování. Matchless G 80 byl vyráběn v letech 1946–1966 a je typickým zástupcem britských motocyklů tohoto období.

Zdroj a foto: Technické muzeum v Brně

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*