Biskupské gymnázium v Ostravě se může pochlubit novou učebnou virtuální reality. Tato učebna využívá technologii, která je zatím v Evropě unikátní. Díky speciálnímu softwaru a konstrukci displeje mohou žáci vidět předměty v 3D dimenzi bez potřeby nosit speciální brýle. Tato technologie umí synchronizovat počítač a oči uživatele tak, že divák vidí virtuální obraz bez jakýchkoli dalších pomůcek. Otevření této moderní učebny, které se konalo ve čtvrtek 5. října, požehnal biskup Martin David.
Virtuální realita umí žáky dovést na místa, kam by se jinak nepodívali. „V reálném světě by bylo například nemožné zkoumat útroby lidského těla. Virtuální realita umožňuje detailní pohled na součástky při modelování nebo vezme žáky do historického prostředí nebo muzea. Obsah učiva se tak stává pochopitelnější – můžeme říci až „uchopitelnější“,“ představuje benefity pro výuku David Plešinger ze společnosti Acer. „Vytvořené programy využijeme pro výuku biologie, matematiky, dějepisu, fyziky, zeměpisu a dalších předmětů. Myslím, že to bude bavit nejen studenty, ale také učitele,“ těší se ředitelka Biskupského gymnázia Jana Vylobová.
Tyto možnosti se už ve školství zabydlely. Ředitelka Vylobová ale chtěla ještě něco víc. Moc se jí totiž nezdály vhodné 3D brýle, které znevýhodňují studenty se zrakovou vadou. Pohled přes přístroj do „jiného světa“ navíc může zapříčinit nevolnost. Škola se tedy u svých dodavatelů IT technologií zajímala, zda existuje nějaká alternativa. A průzkum trhu ukázal na inovaci.
Biskupské gymnázium je jedinou školou v Evropě, která disponuje touto technologií na úrovni celé třídy
„Na projektu s Biskupským gymnáziem byla od počátku jedinečné jeho zadání přinést do výuky opravdu inovativní technologii. A my jsme přišli s Acer Spatial Labs displejem. Vy se díváte na displej a objekt vidíte v prostoru – například levitující nad klávesnicí. Displej navíc reaguje na pohyby hlavy,“ popisuje David Plešinger. Protože speciálně vybavený monitor snímá oči, mají při vstupu do virtuální reality úplně stejné podmínky uživatelé s výborným zrakem i s brýlemi.
„Mám ověřeno, že zatím není jiná škola v Česku ani Evropě, která by byla podobnou technologií vybavena na úrovni celé třídy.“ uvádí Plešinger. Pozoruhodný je i příběh, který stojí za vznikem konceptu displeje Acer Spatial Labs. „Vyvinul ho potomek emigrantů z Ghany do USA: ve svých desíti letech se učil programovat ve veřejné knihovně. Když mu bylo 24 let, přišel s konceptem technologie a společnost Acer jeho práci podpořila a vyrobila reálný produkt. Dnes vidíme ovoce této spolupráce,“ těší Plešingera.
Nová technologie je pochopitelně nákladná. Jeden notebook v nové třídě má se běžně prodává za 90 tisíc Kč. „Velkou část ceny tvoří výpočetní část hardware (grafická karta a procesor), oproti konvenčnímu řešení s 3D brýlemi je tu však úspora právě za brýle. Bezkontaktní řešení je hygieničtější. Učitel má navíc přehled o tom, co žáci ve virtuální realitě sledují,“ hodnotí Plešinger.
Ředitelka gymnázia chce odbourat zastaralý názor veřejnosti, že se v církevních školách především modlí a neučí
Biskupskému gymnáziu ve financování šestnácti notebooků se softwarem významně pomáhá dotace z výzvy pro střední školy IROP ve výši 1,585 milionů Kč. „Z vlastních zdrojů jsme pak pořídili interaktivní dotykový monitor – je to tabule na pylonech s velkou škálou možností využití. K takové jedinečné technice patří i unikátní školní nábytek, takže jsem rovněž vybrala trochu netradiční lavice a židle. Vše v hodnotě cca 300 tisíc,“ dodává Vylobová.
Ředitelka Biskupského gymnázia Jana Vylobová doufá, že se i díky nové učebně podaří bourat některé stereotypy o církevních školách. „Někteří lidé se nezbavili představy, že tyto školy jsou staré, zaostalé, jen se v nich modlí a moc neučí,“ kroutí hlavou ředitelka, jejíž škola přitom co do techniky převyšuje standardy. „U IT projektů se nesmíme dívat, jaké technologie jsou na školách moderní teď, ale co bude v kurzu třeba za dva roky,“ vysvětluje Dagmar Jiskrová z Odboru dotačních projektů Biskupství ostravsko-opavského, které Biskupské gymnázium v Ostravě zřizuje a pečuje o jeho rozvoj. Biskupské gymnázium má také ve svém učitelském týmu nadšené pedagogy, kteří se zabývají robotikou nebo vedou studenty k filmové tvorbě v multimediálním kroužku.
Autor: red Zdroj: Biskupství ostravsko-opavské Foto: Biskupské gymnázium v Ostravě
Buďte první kdo přidá komentář