Brno usiluje o zajištění přímého a rychlého vlakového spojení z moravské metropole na vídeňské letiště, které představuje významný dopravní uzel. Proběhla už úvodní jednání.
„Pro město Brno se svou metropolitní oblastí, kde žije 600 tisíc lidí, je kvalitní mezinárodní dopravní dostupnost velmi významným faktorem dalšího rozvoje, což platí jak pro ekonomické aktivity, tak pro soukromé cesty. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je rychlejší, pohodlnější a především přímé vlakové spojení mezi Brnem a vídeňským letištěm,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková
V současnosti je možné cestovat z Brna do Vídně ve dvouhodinovém intervalu vlaky Railjet provozovanými ve spolupráci Českých drah a Rakouských spolkových drah. Pro cestu na letiště je ale nutné na vídeňském hlavním nádraží přestoupit, což je pro cestující zvláště se zavazadly komplikované a časově náročné.
Na letišti za půldruhé hodiny
Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíli proto oslovil předsedu představenstva vídeňského letiště Juliana Jägera. V úvodním rozhovoru mluvili o zlepšení dostupnosti Brna, které by spočívalo v přímém vlakovém spojení Brna a vídeňského letiště se zastávkami v Břeclavi a na vídeňském hlavním nádraží. Cílem je zajištění přímého vlakového spojení mezi moravskou metropolí a letištěm za jednu a půl hodiny.
„Bylo by také přínosné, vzhledem ke specifikům letecké dopravy, přidat další spojení v okrajových částech dne, tedy s brzkým ranním odjezdem vlaku z Brna a s pozdním večerním odjezdem vlaku z vídeňského letiště,“ doplnil Kratochvíl.
Po úvodním jednání následovalo setkání s vedením vídeňského letiště a s představiteli Rakouských spolkových drah, na které navázala diskuse se zástupci Ministerstva dopravy ČR a Českých drah. Dalším navrženým postupem je podle Kratochvíla vytvoření pracovní skupiny uvedených subjektů včetně zapojení Jihomoravského kraje. Jeho spoluúčast by měla být zakotvena ve společné deklaraci.
Zdroj: město Brno, foto: Flughafen Wien
Toto reseni dava nejvetsi smysl. Vlak by mel zacinat v Brne aby se co nejvic snizila pravdepodobnost spozdeni. Jeste by mozna stalo za uvahu napojeni brnenskeho letiste na videnske letecky. Treba nejakym mensim letadlem.
Pravda, vzdálenost z “letiště Ernsta Macha” v Brně-Tuřanech na Flughafen Wien-Schwechat je to vzdušnou čarou nějakých 116 km, zatímco na Letiště Václava Havla je to vzduchem rovných 200 km. Rekordně krátké letecké spoje existují ve světě i pod 100 km a létá se i s velkými stroji typu Boeing 737. Náš moravský Turbolet L410 z Kunovic by linku Tuřany – Schwechat zvládnul za kratší dobu, než by mohlo jezdit vlakové spojení Brno – Břeclav – Suché Kruty na Moravském poli 🙁 – Wien Hauptbahnhof – Wien Airport. Otázkou je ovšem ekonomicky únosná frekvence leteckého spoje a doba odbavení cestujících na letišti v Tuřanech. Zatím se to asi nikomu nevyplácí. Navíc je velké riziko, pokud by se nějaký dopravce o něco takového pokusil a začalo se mu to vyplácet, tak mohou České aerolinie okamžitě zprovoznit linku Brno – Praha, aby takovou “nežádoucí konkurenci” vytlačily, v podobném počínání mají v Praze už určitou praxi z dřívějška.
Tak to Brno-Praha by se dalo mozna smluvne osetrit s letistem. Pokud je linka Brno-Viden nemuze byt linka Brno-Praha.
Zatím není ani jedno, jen na letiště u Prahy vede z Brna jakž-takž dálnice. Na letiště u Vídně nevede z Brna dálnice žádná a v pohraničí se dokonce občas musí po objížďkách, sestavených místy ze silně opotřebených silnic třetí třídy 🙁