
Jihomoravský kraj neuspěl u soudu se žalobou o určení vlastnictví pozemků pod brněnským letištěm. Jediným majitelem se stal brněnský podnikatel Michal Horký, se kterým kraj vedl spor kvůli takzvanému duplicitnímu vlastnictví. Mluvčí hejtmanství Monika Brindzáková řekla, že kraj už vlastníka písemně oslovil s dotazem na postoj k odprodeji. Podle ní nejsou kraji známé žádné bezprostřední komplikace pro fungování letiště. Horký oznámil, že nemá zájem, aby byly ve fungování letiště problémy, uvedl, že z kraje ho ještě nikdo neoslovil.
Ze dvou majitelů jeden
Pozemky měly dříve dva vlastníky, a to kraj, který je získal od státu, a Horkého, který je odkoupil od rodiny, jež je dostala v dědickém řízení. Okresní soud Brno-venkov loni zamítl žalobu kraje o určení kraje jako jediného vlastníka pozemku. Krajský soud nyní rozhodnutí okresního soudu potvrdil.
Podle mluvčí krajského soudu Kláry Belkovové se odvolací soud plně ztotožnil se závěrem soudu prvního stupně. “Žalovanému svědčí nepřetržitá řada na sebe navazujících nabývacích titulů, a je tedy vlastníkem těchto pozemků, a to i za stávající situace, kdy stát vybudoval v uvedené lokalitě letiště, ačkoliv mu k takovému postupu nesvědčil žádný relevantní právní titul,” napsala Belkovová. “Rozhodnutí soudu nezbývá než respektovat. Jihomoravský kraj dovolací důvody nenašel,” uvedla Brindzáková.
Kraj bude jednat o odprodeji, majitel nechce narušovat chod letiště
Podle ní kraj vlastníka písemně oslovil s dotazem na jeho postoj k případnému možnému odprodeji. “Zatím zpětně nereagoval. Počítáme s tím, že v první fázi bude požadovat vydání bezdůvodného obohacení,” uvedla Brindzáková. Dodala, že cílem soudního řízení bylo postavit najisto vlastnictví pozemků.
Horký uvedl, že soudy potvrdily jen to, o čem byl přesvědčený od samého začátku. “Duplicita vlastnictví byla zapsaná pouze v důsledku administrativního pochybení. Zda má kraj zájem pozemky koupit, případně je nadále využívat, vůbec nevím. Nikdo mě do dnešního dne neoslovil,” uvedl dnes v reakci Horký.
Zároveň řekl, že je Brňan a k městu má niterný vztah. “Proto určitě nemám jakýkoliv zájem na tom, aby byly jakékoliv problémy ve fungování letiště. Zvláště v situaci, ve které se letiště v současné době nachází. Tedy, jak jsem se dozvěděl z tisku, že prakticky všechny pravidelné linky z Brna byly, vyjma linky do Londýna a do Bergama, zrušeny. Na druhou stranu počet odbavených cestujících v rámci sezonních charterových letů přibývá,” uvedl Horký.
Na pozemcích je letiště. Jeho vlastníkem je kraj. Na počátku tisíciletí ho pronajal na 50 let soukromé firmě Letiště Brno. Předloni změnila majitele a stala se součástí investiční skupiny Accolade. Brindzáková uvedla, že ohledně fungování letiště kraji nejsou známé žádné bezprostřední komplikace. “Samozřejmě také bude záležet, jak budou nastaveny vztahy s vlastníkem pozemků,” poznamenala Brindzáková.
Brněnské letiště loni odbavilo přes 543.000 lidí, což je druhý největší počet v historii. Kraj i město se snaží získat pro letiště další linky, přesto je zatím dlouhodobě stabilní jen linka do Londýna. V minulosti přibyly i linky do Berlína a Bergama, naopak skončila linka do Mnichova, letos na jaře skončí i linka do Berlína.
O takřka rekordním zájmu i problémech brněnského letiště jsme už dříve psali – viz tento článek.
Zdroj: ČTK, foto: Letiště Brno
Buďte první kdo přidá komentář