‘Metro’ v Brně? Vedení města připravuje studii

Bude v Brně "metro"? Vedení města podniklo důležitý krok k vybudování tzv. severojižního kolejového diametru.

Město Brno chce v souvislosti s přípravou nového železničního uzlu prověřit další možnosti navazující městské kolejové dopravy. Jak by měla vypadat a fungovat, na to odpoví studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru, přezdívaného “brněnské metro”. Rada města Brna dnes vybrala jejího zhotovitele, informoval tiskový mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

O celém projektu nového železničního uzlu v Brně a vybudování kolejového diametru jsme psali v tomto článku.

Studie prověří finanční náročnost i dopravní návyky obyvatel

Cílem projektu nové podzemní dráhy je podle vedení města co nejlépe zlepšit dopravní obsluhu Brna i okolního regionu, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nádraží u řeky Svratky. Připravovaná studie proveditelnosti se bude skládat ze tří částí.

První bude mobilitní sociologický průzkum města a příměstské oblasti. “Tento průzkum nám řekne, jaké dopravní prostředky lidé používají a kam v Brněnské metropolitní oblasti nejčastěji cestují. Také se zjistí rozložení cest během dne,” vysvětlil 1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík. Pro tuto část Rada města Brna vybrala společnost STEM/MARK, která ji zhotoví za dva a půl milionu korun.

Dopravní model potřebný pro studii vytvoří městská společnost Brněnské komunikace, které dodá podklady Kancelář architekta města Brna. Tato část vyjde na 2 miliony korun. „Poslední a hlavní část bude technicky zaměřená. Odborníci v ní posoudí zásadní parametry možných dopravních modů, které mohou vést především z jihu města na sever,“ doplnil Hladík.

Severojižní kolejový diametr v návrhu nového brněnského územního plánu

Studie proveditelnosti také posoudí vliv severojižního kolejového diametru na životní prostředí a na územní plánování. Důležitým faktorem bude i ekonomické vyhodnocení.

“Na dnešní schůzi jsme vybrali sdružení firem, které studii vypracují. Jsou to společnosti MORAVIA CONSULT Olomouc a METROPROJEKT Praha. Cena za vyhotovení je 11,5 milionu korun,“ upřesnil radní pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal.

Město zažádalo o poskytnutí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), a to ve výši 16,5 milionu korun. Vzhledem k aktuálnímu stavu projektu schválil letos SFDI požadavek ve výši 20 % požadované částky (3,3 milionu korun). O zbytek si Brno může požádat příští rok.

Projekt severojižního kolejového diametru je v různých variantách připravován dlouhé desítky let a už brzy by mohl získat konkrétní podobu. Stavba má odlehčit městské i regionální dopravě. S rozhodnutím, kterou možnost zvolit a kudy přesně trať povede, pomůže především připravovaná studie proveditelnosti. Odborným garantem projektu je Kancelář architekta města Brna.

Přečtěte si  České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji. Zařadí nové přímé linky

Zdroj: město Brno, foto: Kancelář města Brna

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*