Historický moment: Na Moravě se dnes řidičům otevřelo bezmála 40 kilometrů nových dálnic

D55

AKTUALIZOVÁNO: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo tři nové úseky moravské dálnice D55 o celkové délce 21,4 kilometru. Jedná se o úseky mezi Babicemi a Bzencem na Uherskohradišťsku a Hodonínsku. Přibližně 4,5 kilometru z této délky bude zatím provozováno pouze v polovičním profilu. Náklady na výstavbu dosáhly více než sedmi miliard korun bez DPH, přičemž 5,6 miliardy poskytla ze svých zdrojů Evropská unie. Nová dálnice přinese úlevu obcím a městům, která byla dosud zatížena tranzitní dopravou. Tento úsek D55 je zároveň prvním dálničním úsekem v České republice, který je vybaven velkými ochrannými ptačími sítěmi. U Nového Jičína se dálnice D48 prodloužila o 8,2 kilometrů. Dalších nových 9 kilometrů mohou řidiči využít na dálnici D49 do Hulína.

Hned tři nové úseky na D55 u Uherského Hradiště

„Lidé z okolních obcí hledí na tuto dálniční stavbu jako na příslib obrovské úlevy. Dosud čelili tranzitní dopravě, která se řádově pohybuje nad 10 000 vozidel denně, někde se blíží 20 000 autům. Už nyní se lidem z této části Zlínského a Jihomoravského kraje výrazně zrychlí cestování směrem na Rakousko a Slovensko,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Úsek mezi Starým Městem a Moravským Pískem byl stavařsky velmi náročný, protože se stavělo v místech, kde je nestabilní podloží. Při přípravě mostů bylo nutné zvolit novou technologii. Jde o první dálniční úsek v ČR, kde ŘSD razilo piloty, hlavně na dálničních nadjezdech. „Tradiční vrtané piloty nebylo možné udělat, a to kvůli problémům s tlakovou vodou a písky. Jako alternativní řešení byly ražené piloty o rozměrech 600 / 600 milimetrů do hloubek přes deset metrů. Nestabilní podloží jsme řešili i mezi Moravským Pískem a Bzencem. Technologicky pestrá byla také stavba Babice – Staré Město. Vybudovali jsme tam například dva nové železniční mosty,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Součástí úseků jsou protihlukové stěny dohromady dlouhé přes 3,6 kilometru.

Zajímavostí je, že ptáky a netopýry ochrání před provozem a střety s auty na D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem obří sítě. Jde o první dálniční úsek v České republice, na němž budou. Trasa totiž vede významným hnízdištěm netopýrů a ptactva, například břehule říční. Toto řešení je výjimečné, protože nejde o pevnou bariéru, do níž ptáci narazí, ale o průchozí. Neměli by se tedy zranit. Podobu sítí konzultovalo ŘSD s ornitology. Síť bude vysoká pět metrů.

Více než 100 km kompletní D55 by mělo být v provozu v roce 2033

ŘSD buduje i další části D55. Stavbu sedmikilometrového úseku mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v roce 2026. Již příští rok otevře víc než 7,5 kilometru dlouhý úsek z Olomouce do Kokor na Hané a také most přes řeku Moravu u Napajedel na Zlínsku.

Až bude celá dálnice D55 hotová, propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude přes 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Nahradí přetíženou silnici I/55 a odvede provoz z center 18 měst a obcí. D55 vytvoří nejkratší spojení Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Celá D55 by měla být hotová do roku 2033.

Přečtěte si  Letiště Brno láká více cestujících: v loňském roce odbavilo tři čtvrtě miliónu cestujících

8,2 kilometru dvouproudové silnice I/48 se změnilo na regulérní dálnici D48

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo také úsek dálnice D48 mezi takzvanou Palačovskou spojkou a estakádou v Šenově u Nového Jičína. Práce na 8,2 kilometru dlouhé stavbě vyšly zhruba na 3,5 miliardy Kč bez DPH. Více než tři miliardy Kč zafinancuje EU. Cílem bylo přestavět dvouproudovou silnici I/48 na dálnici se čtyřmi pruhy. ŘSD už buduje i Palačovskou spojku a za dva roky chce začít stavět poslední chybějící část dálnice D48, úsek Šenov u Nového Jičína – Rybí.

„Silnice I/48 tvoří významnou spojnici průmyslových oblastí v podhůří Beskyd a je důležitá i pro dálkovou přepravu do Polska. Její technický stav už ale nevyhovuje nynější zvýšené dopravní intenzitě. V některých úsecích se předtím, než se osadila lanová svodidla na rozhraní protisměrných jízdních pruhů, stávaly tragické nehody. I proto budujeme D48. Rozvoj Moravskoslezského kraje je jednou z priorit naší vlády a jsem rád, že do pěti let by mohla být celá dálnice D48 hotová,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba, kterou dnes ŘSD zprovoznilo, je rekonstrukcí dvoupruhové směrově nedělené silnice na čtyřproudovou dálnici se středním dělicím pásem. Dálnice D48 bude na ostatní silniční síť napojená mimoúrovňovými křižovatkami (MÚK), které ŘSD umisťuje na dopravně významné silnice. ŘSD v tomto úseku proto upravilo MÚK Starý Jičín, jejíž větve měří 1307 metrů. Součástí nového úseku je také šest mostů přímo na dálnici i devět protihlukových stěn dohromady dlouhých 4 800 metrů.

„Úsek mezi Palačovem a Šenovem je jednou ze staveb na trase z Bělotína do Českého Těšína, které stavíme s cílem sjednotit šířkové uspořádání trasy v dálničních parametrech a docílit tak maximální bezpečnosti na této hodně využívané komunikaci. Již v prosinci 2023 jsme zprovoznili pět kilometrů dálnice v úseku Bělotín – Dub. Dálnice D48 bude oproti stávající silnici I/48 výrazně bezpečnější, významně se zvýší plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V létě 2026 plánuje ŘSD zprovoznit Palačovskou spojku, klíčové spojení Valašska a D1. Ve stejném termínu by mělo začít fungovat i Středisko správy a údržby dálnic Poruba v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Až bude část mezi Šenovem a Bělotínem včetně Palačovské spojky hotová, bude z D48 chybět poslední, 3,8 kilometru dlouhý úsek od Rybí po Šenov. Letos v květnu podalo ŘSD na Dopravní a energetický stavební úřad žádost o povolení záměru, začít stavět chce do dvou let.

Autor: red Zdroj a a foto: Ředitelství silnic a dálnic

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*