Na jihu Moravy vznikne další výletní trať i regionální muzeum

Hevlín nádraží Hrušovany nad Jevišovkou Hevlín
Z chátrající budovy nádraží v Hevlíně se stane regionální muzeum.

Zastupitelé Hevlína při moravsko-rakouské hranici dnes schválili znění smlouvy se Správou železnic o prodeji tratě Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín. Obec ji získá za 2,2 milionu korun, které nabídla ve veřejné soutěži. S plány vytvořit v bývalé nádražní budově v Hevlíně regionální muzeum chce obec pokročit co nejdříve, řekl starosta Antonín Pichanič.

Ve čtvrtek se sejde se zástupcem Správy železnic (SŽ), aby domluvili postup při přebírání tratě. “Smlouvu pojedu podepsat do Prahy a pak musíme čekat na přepis na katastru,” řekl Pichanič.

Podobném projektu na trati Čejč – Uhřice jsme psali v tomto článku.

Obec naváže na podobnou spolupráci u dalších tratí na Moravě

Kdy vyjedou na trať první výletní vlaky či drezíny, zatím není zřejmé. Pichanič však potvrdil, že obec plánuje spolupráci s dopravcem Railway Capital Jana Šatavy, který provozuje výletní vlaky na trati z Moravských Budějovic do Jemnice a měl by spolupracovat i na provozu vlaků na trati z Čejče do Uhřic. “Trať letos slaví 150 let od svého vzniku, takže na 12. září chystáme oslavy s příjezdem parního vlaku,” uvedl Pichanič. Obec už připravuje spolupráci i s Rakušany, protože ještě po druhé světové válce trať pokračovala do Laa an der Thaya.

Před vznikem muzea se musí vyhnat černý nájemník

V budově hevlínského nádraží má vzniknout regionální muzeum, měly by zde být připomínky i na železniční minulost. “Také je otázka, jak rychle se nám podaří vystěhovat černého nájemníka,” řekl Pichanič. Mluvil o něm už v minulosti, černý nájemník budovu svým pobytem devastuje. Město nemohlo dělat nic, než čekat, až se zdlouhavý prodej podaří dotáhnout do konce. V čekárně prý sušil například kukuřici či chléb a v přístavku choval drůbež.

V muzeu by také měla mít expozici firma Heluz, která má v Hevlíně cihelnu a používá na výrobu cihel místní velmi kvalitní cihlářskou hlínu.

Sedmikilometrová železniční trať Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín vznikla v roce 1870, byla součástí alternativní trasy z Vídně do Brna. V 90. letech minulého století existovaly snahy o obnovu trati, k čemuž ale nedošlo. Od roku 2010 zde vlaky úplně přestaly jezdit. Nyní má dojít k proměně na výletní trať.

Přečtěte si  Na Červenohorském sedle v Jeseníkách vznikl nový okruh, uspokojí náročné i rekreační běžkaře

Zdroj: ČTK, foto: kubickaparabola.wz.cz

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*