Z nevyužívané tratě Čejč – Uhřice má vzniknout jedna z největších turistických atrakcí na Moravě

historická železnice
Ilustrační snímek

Ze železniční tratě Čejč – Uhřice, po které už přes 20 let nejezdí osobní vlaky, by se mohla v nejbližší době stát jedna z největších turistických atrakcí na Moravě. Kromě muzejního provozu a expozice historických vozidel by její vlastník chtěl ve stanicích udělat westernové městečko, minizoo či hotel z lůžkových a restauračních vozů.

Své velkolepé plány představil majitel trati a vlastník firmy TMŽ Martin Dvořák. Informaci přinesly Český rozhlas a server Zdopravy.cz.

Obce zatím o záměru nic nevědí. “Zatím se s námi majitel nespojil, takže uvidíme, co se bude dít,” řekl starosta Krumvíře Jaroslav Komosný. Společně s dalšími starosty v minulosti usiloval o převedení tratě na obce za symbolickou cenu, chtěli místo ní postavit cyklostezku navazující na již existující úsek ze Ždánic do Uhřic. Dvořák však nakonec trať koupil za 2,8 milionu korun.

O cyklostezce ze Ždánic do Uhřic si můžete přečíst v našem článku Na záletech v Moravském Toskánsku 2. díl

Dvořák plánuje spolupráci s majitelem největší soukromé sbírky železničních vozidel v Česku Jiřím Kotasem a také s Janem Šatavou, majitelem společnosti Railway Capital, která má zajistit provoz výletních vlaků.

Historické vlaky, minizoo, westernové městečko i muzeum TGM

Dvořák má v plánu postupné budování a denní provoz od června do září, v dubnu, květnu a říjnu o víkendech. Mimo sezonu by jezdily jen objednané vlaky. Ve stanicích by mohly podle plánů vzniknout minizoo, westernové městečko, stanice pohádkové mašinky Tomáše či zábavní park pro děti. U Čejče má být stanice věnovaná Tomáši Garrigue Masarykovi, který zde žil. Dvořák kalkuluje s návštěvností 50.000 lidí ročně.

Byl bych rád, kdyby spolupráce, která se rýsuje, fungovala dlouhodobě. Řada exponátů by tak mohla pravidelně jezdit,” řekl Kotas, který je zároveň zakladatelem brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Podle něj by měl již letos fungovat omezený provoz a od příštího roku plný. “Zatím nemáme detaily. Ale plán je, aby jezdily parní i motorové lokomotivy. Někde by také měla vzniknout expozice vozidel, ale nemohou stát někde volně ve stanici,” poznamenal Kotas, v jehož sbírce je na 60 hnacích vozidel a 30 vagonů.

Přečtěte si  Přípravy Baťova kanálu na hlavní plavební sezónu finišují. Plavby začnou 1. května

Plánek trati zvětšíte kliknutím

Lokálku z Čejče do Ždánic postavenou počátkem 20. století začala Správa železnic prodávat v roce 2014. Koncový úsek z Uhřic do Ždánic byl úředně zrušený už v roce 2006, dnes je místo něj cyklostezka. Na jižní Moravě se podařilo loni prodat ještě jednu trať, a to z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína, získal ji Hevlín. V tamější stanici plánuje regionální muzeum a na trati mají jezdit výletní vlaky.

Autor: red Zdroj: ČTK Foto: Klub přátel kolejových vozidel

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*