Nové nádraží v Brně se začne stavět v roce 2028, tvrdí železničáři. Počítají i s terminálem

Nové brněnské hlavní nádraží se plánovalo s napojením na budoucí vysokorychlostní tratě. Ministerstvo ale chce přestupní terminál na Vídeňské.

Příprava projektu přestavby brněnského železničního uzlu včetně přesunu nádraží má být hotová do konce roku. Novinářům to včera v brně sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Se začátkem stavby se počítá v roce 2028, výstavba podle Správy železnic potrvá deset let.

Čtyři roky stará studie proveditelnosti odhadla celkové náklady na padesát miliard korun. Ministerstvo očekává, že velkou část zafinancuje Evropská unie. „Když se celkové náklady rozdělí do deseti let, tak jsou to zvladatelné náklady. Věřím se, že se pro Brno zdroje najdou,“ sdělil podle serveru Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Dopravní uzel za miliardy mimo hlavní tahy?

Nový brněnský uzel má do sebe zaústit tři tratě od Prahy, Vídně a Ostravy, využívat jej budou i vlaky do Bratislavy. Celý projekt má ale háček. Ministerstvo totiž zároveň počítá s terminálem Vídeňská poblíž křížení dálnice D1 a výpadovky na Vídeň. Podle ministra Kupky má sloužit primárně spojům z Berlína do Vídně. Velikost terminálu a jeho využívanost je ale podle šéfa resortu dopravy otázkou dalších debat.

Podobně je to s takzvaným bypassem, tedy dvojkolejnou spojkou z terminálu Vídeňská na ostravskou trať. Brno tuto variantu odmítá, nemá ani oporu ve schváleném územním plánování. Panují obavy, že by se tak nové brněnské hlavní nádraží ocitlo mimo hlavní tah vysokorychlostních tratí, které by zcela minuly centrum moravské metropole. „Jsme zatím na začátku úvah,“ uvedl k tomu neurčitě Kupka.

Mapa budoucích vysokorychlostních tratí. Vlaky ve směru Berlín-Vídeň mají využívat terminál Vídeňská. Šedou barvou je také naznačen tzv. bypass spojující terminál s tratí na Ostravu.

Vedení Brna naopak o novém nádraží uvažuje jako o moderním dopravním uzlu, kde se budou potkávat všechny druhy dopravy. Vyžádá si to miliardové investice do městské struktury, přičemž se počítá s dovedením tramvajových a trolejbusových linek do vznikající jižní městské čtvrti.

Autor: pjk, foto: město Brno

Související články

Přečtěte si  Letošní rok bude pro brněnské letiště rekordní. V zimě se bude létat do Thajska a nově i na Mauricius

Doporučujeme


2 Comments

  1. Pokud se o brněnském hlavním nádraží nebude rozhodovat v Brně, a navíc ještě různými Kupky a jinými kupci se zcela odlišnými “obchodními” zájmy, kteří navíc zjevně mají zadání zařadit komunisty zlikvidované zemské hlavní město mezi tzv. “běžná” krajská města typu Karlovy Vary, České Budějovice, Pardubice, Jihlava, nebo Zlín, je realizace stavby za 50 miliard Kč v dnešních cenách stále v nedohlednu, pravděpodobnější je jen další odkládání, odkládání a odkládání… Však lidé na Moravě si to s nadšením nechají líbit, nejsou to žádní “otrlí Ukrajinci”.

    • Brno jako moravská metropole, nové nádraží a rychlostní napojení na okolní svět potřebuje o tom žádná . Jak se ovšem může o novém nádraží rozhodovat v Brně potažmo na Moravě , když je Morava zlikvidována a de iure neexistuje? V centralizmu se prostě o takových projektech rozhoduje centrálně a v ČR máme stále tuhý socialisticko-sovětský centralizmus. Nejdříve musíme obnovit Moravu a následně chtít o moravských projektech rozhodovat na Moravě. Jinak to bohužel nejde a nefunguje. Otázkou je zda má Morava momentálně kapacitu na své znovuobnovení .

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*