Olomouc po kybernetickém útoku: Téměř všechna data se podaří zachránit

Ilustrační foto

Sedmý den po kybernetickém útoku na olomouckou magistrátní datovou síť pokračují práce na obnově standardního fungování a nápravě rozsáhlých škod. Prvotní závěry IT specialistů jsou optimistické. Odstraňování následků sice potrvá velmi dlouhou dobu, obnova služeb pro veřejnost je ale zvládnutelná během dvou týdnů, informovalo vedení Olomouce.

Data ze dne útoku se ztratila

Po prvotních krocích, kdy bylo nutné zabránit dalšímu šíření problému v síti, je prioritou co nejdříve obnovit fungování agendy státní správy, poté agendy samosprávy, a následně teprve řešit všechny další technické problémy. IT specialistům se daří postupně obnovovat zálohovaná data.

“Optimistickou zprávou je, že ztracena budou asi pouze data ze dne hackerského útoku, tedy z úterý 6. dubna. Ostatní data se obnovit podařilo nebo podaří. Magistrát spolupracuje s policií a také s úřadem pro ochranu osobních údajů. Dle dostupných informací k porušení důvěrnosti s největší pravděpodobností nedošlo,” uvedl Michal Folta z komunikačního oddělení.

Obnova občanských služeb ještě potrvá

Následně chtějí odborníci zprovoznit příslušné aplikace, které s těmito daty pracují. Už ve středu by měla být obnovena spisová služba a úřední deska. Následně musí IT specialisté na všechna oddělení dodat “vyčištěné” počítače, aby je bylo možné bezpečně připojit k obnovené magistrátní síti. Už v pondělí se podařilo obnovit provoz telefonní sítě.

“Zatím stále nelze přijímat nové žádosti z oblasti evidence obyvatel či řidičských průkazů a motorových vozidel, na matrice nelze vydávat rodný, úmrtní či oddací list. Zatím nelze provést ani většinu úkonů na dalších odborech státní správy i samosprávy. Na pokladnách lze platit místní poplatky pouze bankovním převodem nebo platební kartou, nikoliv v hotovosti,” informoval Folta.

Pokračuje vydávání již vyhotovených osobních dokladů či dokladů z agendy řidičských průkazů, vydávány jsou i registrační značky z depozitu. Funguje i zapisování do evidence nově narozených či zemřelých osob i evidence sňatků – jen v úterý 13. dubna se na radnici odehrály dvě svatby. Občané musí počítat pouze s delší lhůtou pro vydání příslušných potvrzení.

“Naším cílem je do dvou týdnů nastavit všechny agendy tak, aby pro občana magistrát fungoval stejně jako před útokem v plném rozsahu. Ve skutečnosti potrvá ještě několik měsíců, než budou všechny následky útoku uvnitř magistrátu odstraněny,” doplnil mluvčí.

Zdroj: město Olomouc, foto: Wikimedia Commons

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*