Ostrava pokračuje v podpoře sdílených kol, vybrala opět nextbike

Sdílená kola společnosti nextbike v Ostravě

Služba sdílených kol funguje v Ostravě už čtvrtým rokem a její obliba roste. Vedení města se proto rozhodlo pokračovat v podpoře tohoto způsobu dopravy. Na základě koncesního řízení vybralo společnost Nextbike.

Sdílená kola neboli bikesharing je už zajišťován ve všech 23 ostravských městských obvodech. Cyklostojany jsou přítomny takřka po celé Ostravě. Bikesharing v současnosti provozuje firma Nextbike. Díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut zdarma.

Služba v Ostravě funguje už čtvrtým rokem a její obliba roste. Aktuálně je v provozu přes tisíc sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos přes sedmdesát tisíc. Loni uskutečnili přes půl milionu výpůjček a ujeli více než sedm set tisíc kilometrů.

Vedení města teď prodloužilo finanční podporu bikesharingu. „Původní smlouva o poskytování této služby končí v závěru letošního roku. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme-li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy,“ uvedla náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová.

„Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se tedy v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde o navýšení počtu kol o sto kusů,“ dodala Šebestová.

Základní minimální počet stanic je pro příští dva roky stanoven na 330, nicméně v průběhu provozu se může měnit. Příští provozovatel zahájí službu v lednu roku 2023, nejpozději však k 1. březnu roku 2023, a zajistí ji do konce roku 2024. “Provozovatel musí poskytnout v exponovaných měsících roku minimálně 1 100 jízdních kol, na jaře a na podzim 800 kol a v zimě minimálně 400 jízdních kol,” upřesnila náměstkyně primátora.

Třicet minut zdarma pro držitele kuponu

Vedení města také pro příští dvě sezony připravilo novinku. “Uživatelé aplikace ostravského dopravního podniku ‘moje DPO’, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby,“ dodala náměstkyně Šebestová. Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava, kdy by se sdílená kola měla zobrazovat ve vyhledávání spojení.

Přečtěte si  Ostravská Karolina slaví 10 let, na víkendové akci vystoupí Leoš Mareš

Ostrava je pro nás doslova srdeční záležitostí, a jsme rádi, že tady budeme pokračovat i nadále, přičemž se budeme společně s městem snažit o to, aby služba sdílených kol byla co nejdostupnější pro občany,“ řekl jednatel společnosti Nextbike Lukáš Luňák. „Pro následující dva roky je pro nás výzvou i další zlepšení zabezpečení našich kol, přičemž pro této účel vyvíjíme i zcela nové zámky,“ dodal Luňák.

Obliba sdílených kol roste

Sdílená kola se v Ostravě objevila poprvé v roce 2018. V rámci pilotního provozu ji provozovala společnost Rekola. K dispozici bylo 150 kol a jen v centru Ostravy. Obyvatelé moravskoslezské metropole vzápětí o službu projevili velký zájem.

O rok poději město vyhlásilo veřejnou zakázku na provozovatele, kterou vyhrála společnost Nextbike. Zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců ujelo v provozu 130 486 kilometrů, v roce 2019 našlapalo za osm měsíců provozu bezmála 35 259 registrovaných uživatelů 521 395 kilometrů. V další veřejné zakázce byla opět vybrána společnost Nextbike. V roce 2020 byla sdílená kola v provozu od začátku března a do konce prosince ujela 870 961 kilometrů a v loňském roce zdolali uživatelé sdílených kol víc než 717 000 kilometrů.

“V roce 2019 a 2020, kdy město přispívalo na každou výpůjčku 8,20 korun včetně DPH, uhradilo za bikesharing za oba roky celkem 9,6 milionu korun. Pro sezónu 2021 a 2022 činí příspěvek města 7,10 korun za výpůjčku,” uvedla náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová s tím, že do konce července proplatilo město provozovateli zatím za tuto službu 5,7 milionu korun.

Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období 2023 a 2024 je 9,80 korun. “Cena zohledňuje inflaci i zvýšené náklady provozovatele v souvislosti s krádežemi i poškozováním kol, se kterými se potýkal v rámci plnění služby hlavně v loňském roce. Město zajistilo řadu opatření, aby takového jevy maximálně eliminovalo,” doplnila Šebestová.

Zdroj a foto: město Ostrava, nextbike

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*