Památný most na bývalé moravské zemské cestě nikdo nechce. Stát ho nabízí Velkému Meziříčí zdarma

loupežnický most
Loupežnický most u Velkého Meziříčí

Stát nabídl Velkému Meziříčí silniční most, který býval na staré moravské zemské cestě. Nepoužívá se od roku 1937, dnes je u něj skládka odpadu. Most dřív nechtělo Velké Meziříčí ani sousední Petráveč, soud ho nakonec přiřkl do vlastnictví státu. Nabídku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) na bezúplatný převod této stavby projedná městské zastupitelstvo Velkého Meziříčí v úterý.

Radní zastupitelstvu převzetí mostu nedoporučili, řekl starosta Josef Komínek (ČSSD). “Víme, co by nás potom čekalo. Most je v dost dezolátním stavu,” uvedl.

Stav mostu, v němž ho ÚZSVM převzal, odpovídá jeho stáří a také nedostatečné údržbě a opravám,” sdělila ČTK Michaela Tesařová z oddělení komunikace úřadu. Uvedla, že státní úřad udělal nezbytné kroky k zabezpečení mostu a provádí údržbu zeleně, aby předešel dalším poruchám jeho konstrukce.

Most už úřad bez úspěchu nabídl státním institucím. Teď se obrátil na samosprávy. Most by se prý mohl stát součástí cyklostezky mezi Velkým Meziříčím a Velkou Bíteší poté, kdy bude skládka odpadu rekultivovaná. Obec Petráveč už most odmítla. Teď úřad čeká na stanovisko Velkého Meziříčí. “O konkrétním způsobu naložení s tímto majetkem pro případ nezájmu města nebylo doposud rozhodnuto,” uvedla Tesařová.

Památkově chráněný most vznikl zřejmě již v roce 1593

Podle telčského pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ) skončil vleklý soud o vlastnictví mostu před čtyřmi lety. V roce 2017 byla jeho památková ochrana zrušená, ale od loňska je most znovu památkově chráněný. “Jde o architektonicky náročně řešenou impozantní stavbu a vysoce hodnotnou technickou památku,” uvedla mluvčí NPÚ v Telči Ilona Ampapová.

Úřad pro zastupování státu podle Tesařové nemůže podle zákona do nepotřebného majetku investovat nad rámec základní údržby. Na jeho opravy také, na rozdíl třeba od obcí, nemůže čerpat dotace.

Loupežnický nebo také Vysoký most byl součástí staré zemské cesty spojující Jihlavu a Brno. Usuzuje se, že ho vybudoval stavitel Antonín Vlach v roce 1593, vzniknout také mohl až v polovině 18. století.

Autor: red Zdroj: ČTK Foto: wikimedia.org:J.Sedláček

Přečtěte si  Startuje anketa Strom roku. Ve hře je brněnský jinan, strom známý z Rychlých šípů

Související články

Doporučujeme

1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*