V souvislosti se zavedením ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z našich tratí další starší lokomotivy. V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025.
„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou ‚Banán‘ na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h.
České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu.
Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2.
Modernizace vyřadí z provozu také další řady starších lokomotiv
V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371.
S dodávkou nových vozidel a zaváděním ETCS se během nejbližších let sníží rozsah provozu i dalších legendárních vozidel, např. motorových vozů 810 a 854, a to ve všech regionech, kde nyní ještě jezdí.
Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.
V případě elektrických lokomotiv tak bude v blízké době dosaženo vysoké unifikace a ze současného počtu 10 řad traťových elektrických lokomotiv klesne tento počet na dva základní typy: na řadu 362 a Vectron, která bude v provedení pro rychlost 200 km/h a pro rychlost 230 km/h. V regionální dopravě pak nahrazují elektrické lokomotivy především jednotky RegioPanter.
Autor: red Zdroj a foto: České dráhy
Buďte první kdo přidá komentář