
Přístav Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou čeká navýšení kapacity stání lodí na trojnásobek a bude zde také postavena první čerpací stanice pohonných hmot. Stavbu dnes symbolickým kopnutím krumpáčem zahájil premiér České republiky Andrej Babiš.
„V současné době má přístav jedenáct míst ke stání. Po dokončení jich bude třicet tři. Stavba byla v lednu předána a dnešním výkopem byla pomyslně zahájena. Počítáme, že bychom měli stihnout v provozu už část sezony roku 2021. Letošní sezona bude probíhat v omezeném provozu, Nechceme ale přístav zcela uzavřít. Budeme se snažit, aby zde lodě mohly kotvit alespoň částečně,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest České republiky Lubomír Fojtů.
Stavba za 70 mil. podpoří místní turistický ruch
Stavba si vyžádá náklady ve výši 69,8 milionu korun. Ředitelství vodních cest má tyto peníze už v rozpočtu pro rok 2020, stejně jako na plavební komoru v Rohatci. Peníze by tedy chybět neměly. Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a o její realizaci se postará Sweco Hydroprojekt.

„Je skvělé, že realizujeme tuto investici ve Veselí nad Moravou. Určitě to zlepší turistický ruch v celém regionu. Naši lidé totiž stále více vyhledávají turistiku doma, takže tady je velká příležitost. Akorát je hrozné, jak vypadá zámek v těsné blízkosti přístaviště. Oslovil jsem proto pana starostu, aby se pokusil jednat se současným majitelem a zámek získalo město. Já bych se potom snažil pomoct s jeho opravou,“ uvedl premiér Andrej Babiš.
Ředitel Fojtů připomněl, že v přístavu bude postavená také první čerpací stanice na Baťově kanálu. Velkou výhodou bude, že lidé už nebudou do lodí pohonné hmoty přelévat z barelů, čímž bude zvýšena ekologická bezpečnost.
Provozní kapacita Baťova kanálu bude brzy vyčerpána
„Už teď víme, že s nárůstem turistiky na Baťově kanálu nebude v blízké budoucnosti stačit ani rozšířený přístav, proto se plánuje s budováním dalších míst ke stání na druhém břehu přístaviště a také s dalšími velkými přístavy po celém toku Baťova kanálu. Budou v Kroměříži, Hodoníně, Starém Městě a v Napajedlích,“ připomněl ředitel Fojtů.

Vzápětí ale upozornil, že i tyto kapacity budou časem vyčerpány, pokud bude docházet k takovému nárůstu turistiky, jak tomu bylo doposud. Ke konci devadesátých let minulého století se na vodách Baťova kanálu rekreovalo okolo pěti tisíc turistů a vloni jich bylo už okolo devadesáti tisíc. V současné době je proto Baťův kanál nejvýznamnější vodní cestou v České republice.
Hlavním vizonářem a iniciátorem proměnit Baťův kanál pro turistické účely byl koncem devadesátých let minulého století architekt Ivo Ondračka. U Baťova kanálu nechyběl ani dnes v pozici architekta Městského úřadu ve Veselí nad Moravou. „Došlo k velkému kroku kupředu, kdy se podařilo mnoho nastartovaných věcí zprofesionalizovat. Trošku mne jen mrzí vztah k přírodě a památkám. Pokud sem mají přijít lidé ze zahraničí, tak standart kvality prostředí a úcty k minulosti, přírodě je něco, co je v Evropě na vodních cestách někde jinde,“ uvedl Ivo Ondračka.
Autor a foto: Lenka Fojtíková
Buďte první kdo přidá komentář