První úseky tratí pro rychlovlaky se mají začít stavět v roce 2025

Rychlovlak, ilustrační snímek.

Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou klíčovou infrastrukturou budoucnosti. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodna podniknout kroky pro urychlení realizace výstavby potřebných tratí. Stavba prvního úseku by měla začít nejpozději do roku 2025. ČTK to sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Na začátku června letošního roku byly vybrány pilotní úseky. Část je v Čechách na trase Praha – Drážďany. Vybrány byly ale také dva významné úseky na Moravě. Především je to úsek Přerov – Ostrava (VRT MORAVSKÁ BRÁNA) a Brno – Vranovice (VRT JIŽNÍ MORAVA).

SŽDC pro urychlení přípravy prvních úseků požádala ministerstvo dopravy o výjimku ze směrnice, která stanovuje postupy a pravidla investic do dopravní infrastruktury. Pro první úseky už si naplánovala také alternativní postup. Ten zahrnuje mimo jiné vymezení úseků jako veřejně prospěšných staveb a aktualizaci zásad územního rozvoje jednotlivých krajů. Správa železnic plánuje také provedení průzkumu a geodetického měření v místech staveb a zahájení procesu EIA, tedy vyhodnocení vlivu projektů na okolní životní prostředí.

Všechny vybrané úseky mají významný přínos už pro stávající dopravu. Zvyšují kapacitu železnice v daném směru, čímž zlepšují spolehlivost dopravy a umožňují její další rozvoj. Díky vyšší kapacitě může dojít také ke zrychlení vlaků, protože se eliminuje zbytečné předjíždění vlaků různých kategorií.

Z Brna do Ostravy za 30 minut

Česká republika bude při stavbě využívat normy pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah TGV. Jejich rychlostní maximum na francouzské železnici je 320 km/h. Touto rychlostí by cesta z Brna do Ostravy trvala zhruba 30 minut. SŽDC za normy zaplatí francouzskému dopravci SNCF Mobilités 11 milionů korun.

Mapa plánované vysokorychlostní železniční sítě v ČR
Mapa plánované vysokorychlostní železniční sítě v ČR

Autor: red, ČTK, SŽDC Foto: pixabay.com

5082cookie-checkPrvní úseky tratí pro rychlovlaky se mají začít stavět v roce 2025


1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*