Rychlotrať na jihu Moravy má projektanta, po půl roce

Ilustrační foto

Více než třicetikilometrový úsek vysokorychlostní železnice mezi Modřicemi a Šakvicemi zná svého projektanta. Ve výběrovém řízení minulý týden uspělo mezinárodní sdružení firem vedené společností Valbek. VRT Jižní Morava by měla být jednou z prvních realizovaných vysokorychlostních tratí v České republice.

Správa železnic pokračuje v přípravách nových vysokorychlostních tratí (VRT). Po dokončené soutěži na projektanta VRT Polabí uzavřela smlouvu na další úsek mezi Modřicemi a Šakvicemi na jižní Moravě. “Dokumentace pro územní rozhodnutí a proces EIA připraví mezinárodní sdružení v čele se společností Valbek. Součástí smlouvy je také příprava žádosti o vydání územního rozhodnutí pro novou vysokorychlostní trať,” uvedla tisková mluvčí železničářů Nela Friebová.

Dokumentace připraví sdružení firem Sdužení firem Valbek, Mott MacDonald, Prodex a Egis Rail, které vyhrálo další velkou soutěž na přípravu vysokorychlostní železnice. Musí se dostat do limitu 130 milionů korun. Dokumentace pro územní rozhodnutí identifikuje pozemky potřebné pro VRT, stanoví podmínky výstavby či opatření pro ochranu obyvatel a životního prostředí. Ukončení územního řízení předpokládá Správa železnic v roce 2023.

Stavět se má od roku 2025

Nový úsek vysokorychlostní železnice na se stane zásadní spojnicí Moravy, kdy vlaky s rychlostí až 320 km/h propojí Brno s Vídní, s Ostravou či Prahou. Správa železnic v tiskové zprávě uvedla, že stavební práce na tomto úseku zahájí v roce 2025. O čtyři roky později by pak měl začít sloužit osobní dopravě.

Plánované rychlotratě v jižní části Moravy

Server Zdopravy.cz upozornil na dlouhý proces přípravy rychlotratí. Přestože nedošlo k zásadním zdržením kvůli odvolávání neúspěšných uchazečů, od podání nabídky do uzavření smlouvy uplynulo téměř sedm měsíců.

Mluvčí železničářů Dušan Gavenda v odpovědi serveru uvedl, že za zdržení mohou byrokratické překážky. „Vzhledem k účasti zahraničních firem byla potřebná dodatečná autorizace kvalifikačních a dalších předpokladů uchazečů ze strany tamních orgánů. Administrace těchto veřejných zakázek je často výrazně náročnější než v případě účasti pouze tuzemských společností,“ vysvětlil Gavenda.

Ještě déle trvá soutěž na úsek s názvem Moravská brána ve směru Prosenice – Hranice na Moravě – Ostrava. Tendr byl vypsán loni na konci srpna, dosud není zasmluvněn.

Přečtěte si  Autobusová linka Dačice-Brno vynechá Zvonařku. Za úpravou stojí spory i poptávka

Zdroj: Správa železnic, foto: Pixabay

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*