Studenti VUT v Brně odhalili novou formuli Dragon e4. Rychlejší a úspornější design pro nadcházející sezónu

Rychlejší a úspornější. Takový bude už čtvrtý elektrický monopost Dragon e4, který dnes představili studenti VUT v Brně. Slavnostní odhalení, neboli rollout, se konalo poprvé i pro širokou veřejnost, a to na nádvoří hradu Špilberk. Mladí konstruktéři z TU Brno Racing se s formulí v létě vypraví na celkem tři závody seriálu Formula Student a pokusí se obhájit pozici ve světové top dvacítce, kam se probojovali v minulé sezóně.

Na první pohled se Dragon e4 příliš neliší od svého předchůdce Dragona „é-trojky“. Studenti se letos soustředili na vývoj částí, které se skrývají spíše uvnitř, přesto mají na jízdu monopostu velký vliv. „Největší rozdíly bychom našli v softwaru a vnitřních systémech formule. Zabudovali jsme rekuperaci a také torque vectoring, který se používá pro zlepšení jízdních vlastností řízením stáčivého momentu. Laicky řečeno – při průjezdu zatáčkou působí na každé kolo jiná síla a díky torque vectoringu algoritmus na základě rychlosti a zatočení volantu dopočítá a následně dorovná rozdíl mezi koly tak, aby zajistil ideální průjezd,“ popisuje vedoucí technické a mechanické sekce týmu TU Brno Racing Tomáš Velfl.

Dragon e4

Hmotnost: 170 kg
Výkon: 2 x 35 kW
Kapacita baterie: 8 kWh
Pohonná jednotka: 2 x elektromotor Fischer – hnaná zadní náprava, pohon obou kol nezávisle na sobě
Maximální rychlost: 120 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,0 s
Podvozek: 10” kompozitní kola vlastního návrhu

Co zní jako malá změna, slibuje přinést velké výsledky. „Průjezd zatáčkou může být podle našich výpočtů až o sedm kilometrů v hodině rychlejší, což je na závodech citelný rozdíl,“ dodává Velfl. Další novinkou je zmíněná rekuperace, která elektrické formuli umožní znovu využít energii, která by jinak přišla vniveč. „Rekuperace je generování energie při brzdění motoru, kdy energii vracíme zpět do baterie. Největší přínos by měla mít v disciplíně Endurance, tedy jízdě na výdrž na dvaadvacetikilometrové trati. Dosud jsme museli ke konci závodu ubírat na výkonu, aby to baterie vydržela. Díky rekuperaci budeme moci jet na plný výkon po celou dobu a tím, doufejme, zajedeme ještě lepší čas,“ vysvětluje letošní šéf týmu TU Brno Racing Marek Viktořík.

Díky podobným novinkám tým věří, že by mohl obhájit a snad i vylepšit 15. místo v kategorii elektrických vozů, které získal v minulé sezóně. Vývoji elektrických formulí se přitom studenti z VUT věnují teprve čtvrtým rokem, zatímco zahraniční konkurence má značný náskok. „Je vidět, že týmy, které se tomu věnují třeba deset let, mají řídicí algoritmy na mnohem pokročilejší úrovni,“ upozorňuje Viktořík.

Čtvrtinu rozpočtu hradí škola, zbytek sponzoři

Trendy v automobilovém světě se přenáší také do seriálu Formula Student a odtud i do fungování studentského týmu. Přechod na elektrický pohon a zavádění systémů pro autonomní jízdu znamenají, že tým, tradičně tvořený převážně studenty Fakulty strojního inženýrství, nyní čím dál více spoléhá i na studenty informatiky či elektrotechniky. „Bereme každého, kdo má zájem o motosport a chuť pracovat. Sami si děláme i marketing a další věci týkající se chodu týmu, takže potřebujeme i takovéto lidi,“ dodává Viktořík, který po celý letošní rok pětapadesátičlenný tým řídil.

Přečtěte si  Historické stopy v Kateřinské jeskyni: Od pravěkých kreseb až po podpisy z 19. století

Studenti si mimo jiné sami zajišťují finance na celoroční provoz. Zhruba čtvrtinu osmimilionového rozpočtu hradí škola, zbytek pokrývají finance a materiální dary od sponzorů. „Rozpočet máme na české poměry dobrý a rozhodně jsme konkurenceschopní. Nicméně třeba nejlepší tým z žebříčku, který je z Německa, má roční rozpočet zhruba dva miliony eur,“ říká Viktořík s tím, že spolupráci s novými sponzory se určitě nebrání.

Dragona čekají tři okruhy

Slavnostní odhalení Dragona e4 letos studenti díky spolupráci s Muzeem města Brna přenesli na hrad Špilberk, kde se mohla rolloutu v pátek 26. dubna poprvé zúčastnit i veřejnost. Tým si tak pro jeden večer užije zábavu, než se opět naplno ponoří do práce. Květen a červen jsou totiž zasvěceny testování, léto pak závodům. Ty mají v plánu absolvovat tři. „Chystáme se na červencové závody v Rakousku, které se jedou na Red Bull Ringu, což je moc pěkný okruh formule 1. Na začátku srpna jedeme závod na Autodromu Most a poté přichází náš vrchol sezóny: Formula Student Germany,“ říká Viktořík.

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu nebo byznys plán týmu.

Kdo usedne za volant, zatím tým neví, byť na výběru vhodných kandidátů už několik měsíců pracuje. Mezi zkušené piloty patří i zmíněný Tomáš Velfl, který loni odjezdil všechny závody s Dragonem e3. „Je to poměrně náročné, ale dá se na to natrénovat. Nejhorší je vedro,“ říká s úsměvem.

A pomalu už se rodí i plány na Dragona e5, který dozná řadu konstrukčních změn a tým nad jeho návrhem proto přemýšlí už nyní. „Chceme přejít na náhon na všechna čtyři kola,“ uzavírá Velfl.

Studentský tým TU Brno Racing vznikl na Fakultě strojního inženýrství VUT v roce 2010. V roce 2021 studenti ukončili výrobu monopostů se spalovacím motorem, když vyrobili jubilejní 10. model Dragon X a zároveň představili první model elektrické formule Dragon e1. TU Brno Racing je největším studentským týmem na VUT, na vývoji, výrobě a chodu týmu se letos podílelo 55 studentů. V závodní sezóně 2022/2023 vybojoval tým s modelem Dragon e3 15. místo v kategorii elektrických formulí ve světovém žebříčku tří set týmů.

Autor: red Zdroj: Vysoké učení technické v Brně Foto: Václav Široký

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*