Svatá Barbora bdí nad bezpečností v tunelu k brněnskému Kampusu

Socha sv. Barbory je v tradičním pojetí patronkou důlních staveb.

Brněnský biskup Vojtěch Cikrle požehnal sochu svaté Barbory, kterou Dopravní podnik města Brna umístil u portálu vznikajícího tramvajového tunelu v ulici Netroufalky. Jakožto patronka důlních staveb tak bude ochraňovat nejen pracující dělníky, ale i techniky a řidiče, kteří budou tunelem nebo nad ním projíždět. Stavba tramvajové trati z Osové ke Kampusu za 1,4 miliardy korun je přibližně v polovině, první cestující se tudy na lince 8 svezou na konci roku 2022.

Světci jsou reklamou na život

Primátorku města Brna Markétu Vaňkovou spolu se zástupci vedení Dopravního podniku města Brna a zhotovitelských firem FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. a Metrostav a.s. dnes dopoledne přivítal v katedrále sv. Petra a Pavla brněnský biskup Vojtěch Cikrle, který během krátkého slavnostního aktu požehnal sochu sv. Barbory.

„Iniciativa Dopravního podniku města Brna umístit na tramvajové trati sochu svaté Barbory, která je mimo jiné považována také za patronku důlních staveb, mne upřímně potěšila. Naši předkové stavěli podél cest sochy světců – a mělo to pro jejich život velký význam. Obdivovali Boží působení v lidech, kteří s ním dokázali žít a zvládat své životní situace,” uvedl Cikrle.

“Dnes jsou podél cest nepřehlédnutelné reklamy, které radí, co nakoupit, jakou používat kosmetiku, čím si máme čistit zub. Sochy světců byly a jsou reklamy na to, jak žít. Kéž svatá Barbora provází všechny, kteří ji prosí o přímluvu v těžkých životních situacích,“ dodal brněnský biskup.

Tunelovou světici nejde přehlédnout

Z chrámu byla socha ve speciální schránce převezena na stavbu, zasazena k portálu tunelu v ulici Netroufalky, kde proběhlo její slavnostní odhalení. Sv. Barboru střežící nový tunel kolemjdoucí přehlédnou jen stěží – váží 120 kg a měří 90 cm. Během tří měsíců ji z italského mramoru z oblasti Carrara vytvořili pracovníci Kamenoprůmyslu Komárek v Letovicích ve spolupráci se sochařem Albertem Sotem.

Žehnání kapliček a jiných sakrálních staveb je poměrně běžné, socha pro tramvajovou trať však od brněnského biskupa požehnání dostala tentokrát vůbec poprvé.

Stavba trati na Kampus zdárně pokračuje

Projekt stavby tramvajové trati spojující zastávku Osová a Univerzitní kampus byl zahájen za účasti vedení města Brna poklepáním základního kamene 14. října 2019, nyní je přibližně v polovině.

Stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu je unikátní v několika ohledech. V celé České republice je to za posledních deset let největší projekt, který vzniká v zastavěné části města. Rekordní je i výše dotace, kterou se nám z evropských fondů podařilo získat, převyšuje miliardu korun a pokryje 85 procent nákladů. Cestující se do Kampusu dostanou z centra města pohodlně za 15 minut,“ shrnula důležitost stavby brněnská primátorka Markéta Vaňková s tím, že se jedná o jeden z nejvýznamnějších strategických projektů města Brna. 

Přečtěte si  Uplynulo 92 let od úmrtí Tomáše Bati: Památník nabízí komentované prohlídky zdarma, město Zlín připravuje pietní akt

„I přes nesnáze spojené s koronavirovou pandemií projekt doposud nenabral zpoždění a daří se postupovat podle schváleného harmonogramu. Stavba je ukázkou výborné spolupráce všech zapojených subjektů,“ sdělil náměstek Robert Kerndl.

Místní obyvatelé se dočkají snížení prašnosti a hluku. „V tuto chvíli máme hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu, probíhají betonáže stropu, který bude dokončený v celé trase od Osové po Kampus do konce dubna. Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti. Patří jim velký dík za trpělivost, kterou projevili,“ popsal průběh prací generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

S novým tunelem souvisejí změny v dopravě

Provozu městské hromadné dopravy se stavba dotkne letos na jaře a v létě, kdy kvůli napojení nové trati na stávající dojde k přerušení tramvajové dopravy v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec. „V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách linky 6 a 8 odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistíme autobusovými linkami X6 a X8, případně úpravou stávajících autobusových linek 61 a 69,“ informoval dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

V oblasti zastávky Osová během výluky tramvajové dopravy dojde k výměně stávajícího kolejiště v délce 450 metrů. Současně budou vybudovány nové zastávky, chodníky, schodiště a výtahy. Z ulice Okrouhlá se natrvalo stane pěší zóna.

Během letních prázdnin budou odstraněny provizorní mosty v ulici Jihlavská a provoz zde bude v celé šířce obnoven. V průběhu května se řidičům i chodcům otevře ulice U Penzionu.

Zdroj: město Brno, foto: Vojtěch Říha

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*