Tatra nabízí svezení Slovenskou strelou. Cena vám vyrazí dech

Slovenská strela je po náročné renovaci zpět na trati.

Legendární motorový vůz Slovenská strela má za sebou opravu a je připraven svézt zájemce z Kopřivnice do Ostravy a zpět. Tatra už do prodeje uvolnila jízdenky na dvě speciální jízdy, které se uskuteční 6. května. Stanovená cena za lístek ale budí vášně.

Milovníci železnice a starých vlaků si od května přijdou na své. Tatra nabízí svezení loni opraveným motorovým vozem M290.002, známějším pod názvem Slovenská strela. První jízda se uskuteční 6. května, společnost Tatra Truck, která stojí za projektem, už uvolnila jízdenky do prodeje.

Pro mnohé zájemce je ale překvapivá jejich cena. Za 3990 Kč je čeká jízda z Kopřivnice do stanice Ostrava-střed a zpátky. V nabídce jsou dvě jízdy: v 8:45 a 13:15. V Ostravě čeká cestující občerstvení a prohlídka Železničního muzea moravskoslezského, stejně jako beseda s restaurátorem a vedoucím projektu renovace národní kulturní památky M290.002 Jiřím Střechou a Janem Palasem.

Počet míst ve vlaku je omezen na 45 lidí, na palubě je zakázána konzumace jídla a nápojů. Tatra uskutečnila od loňské premiéry několik jízd, vždy šlo ale pouze o akce pro zvané.

Technologická lahůdka ožila

Kopřivnická Tatra vyrobila unikátní vůz M290.002 v roce 1936 pro Československé státní dráhy. Na motorovém vozu je unikátní zejména elektromechanický přenos výkonu od vynálezce Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině.

Dráhy je nasazovaly na trasu z Bratislavy do Prahy, označení “Slovenská strela” zůstalo v jízdním řádu dosud. Během druhé světové války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Po letech chátrání se ho Tatra rozhodla zachránit.

Náročná renovace začala v srpnu 2018. Po opravě se Slovenská strela představila poprvé loni v květnu. Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře dosáhly 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvořila dotace z Evropské unie. Zbytek poskytla společnost Tatra Trucks. Hlavním dodavatelem byla společnost ČMŽO.

Přečtěte si  Obchvat Frýdku-Místku je v provozu, zatím první část

Autor: pjk, zdroj: Tatra Trucks, foto: Michal Gregor (Wikimedia Commons)

Doporučujeme

1 Comment

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*