Tatra pojede znovu kolem světa. Nový speciál moravské automobilky zopakuje slavnou výpravu z přelomu 80. a 90. let

Nový speciální vůz pro výpravu Tatra kolem světa 2

Ve středu 30. října se v prostorách Technického muzea Tatra v Kopřivnici a na zkušebním polygonu automobilky TATRA TRUCKS konalo odhalení speciálního vozu TATRA TERRN°1 pro připravovanou expedici Tatra kolem světa 2 (TKS2) a s ním spojená prezentace celého projektu za hojné účasti médií a pozvaných hostů.

Tatra ukázala nový speciál i starého veterána

Už několik měsíců jsou v plném proudu přípravy na expedici Tatra kolem světa 2, která chce navázat na známou výpravu Tatra kolem světa z konce 80. a začátku 90. let minulého století. Podoba vozu pro nadcházející expedici byla odhalena během slavnostního představení 30. října v Kopřivnici v Technickém muzeu Tatra a na polygonu společnosti TATRA TRUCKS. Moravská automobilka expedici podporuje po marketingové a mediální stránce. Během prezentace si novináři i hosté mohli vedle expedičního vozu TATRA TERRN°1, který za pár měsíců vyrazí na cestu, prohlédnout automobil TATRA T 815 GTC, který cestu kolem světa absolvoval před 30 lety a který si užívá zasloužený odpočinek v Technickém muzeu Tatra.

Výprava odstartuje v únoru příštího roku

Tvůrci projektu Tatra kolem světa 2 plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů a postupně navštíví téměř 70 zemí. Trasa expedice bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s trasou první expedice. Výprava odstartuje 22. února 2020 a povede přes střední a východní Asii, Jižní, Střední i Severní Ameriku a přes celý africký kontinent zpět do České republiky.

Expedice vyjede z vylepšeným speciálem

Představený expediční vůz vznikl na základě vojenského speciálu určeného pro extrémní i pouštní podmínky. Zajímavostí je, že organizátoři expedice jej zakoupili od Dalibora Petra, syna řidiče první expedice. Oproti třínápravovému vozu TATRA T 815 GTC má současný expediční speciál podvozek 4×4. Má to především ekonomické důvody – zakladatelé TKS2 totiž projekt financují z největší části sami. Dvounápravový podvozek je výhodnější z hlediska nižších provozních nákladů, ale i různých poplatků na silnicích či lodní přepravy.

Expediční tatra je vybavena tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem, který je schopen 16 tun vážící vůz rozpohybovat až na rychlost 125 km/h. Hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je pouhých 1380 kg. „Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 procent a současně zvýšili výkon o 12 procent, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu,” přiblížil vylepšení vozu Petr Holeček.

Vozidlo může převážet až 14 členů výpravy

Vůz bude schopen v určitých etapách cesty převážet až 14 členů posádky. Obytná nástavba, která vznikla podle návrhu Marka Havlíčka a Petra Holečka, posádce nabídne například prostornou sprchu nebo toaletu se spalovacím záchodem. Princip tohoto systému je velmi jednoduchý a ekologický, přičemž produkuje odpad pouze ve formě popela. Ve voze budou dvě na sobě nezávislé klimatizační jednotky a čtyři nezávislá topení.

Speciální grafická úprava odpovídá tužbám cestovatelů

„Dokončením tatrovky se splnil můj cestovatelský sen. S tímto vozem prožijeme tři roky na cestě kolem světa. Trvalo nám rok, než jsme ho postavili a další měsíc, než jsme mu dali kabát podle našich představ,” řekl Petr Holeček. „Pro grafickou podobu vozu nám byly inspirací speciály pro Rallye Dakar. Podobu našeho speciálu navrhlo studio Pavla Fuksy a musím říct, že skvěle uchopili to, co pro nás cestování znamená. Podařilo se jim vše promítnout do podoby našeho expedičního vozu a pomohli nám stvořit něco jedinečného, z čeho se stane bezesporu další legenda,” dodává.

Přečtěte si  Mezi nejlepší města pro podnikání na Moravě patří krajská centra. Překvapila obě Meziříčí

Organizátoři plánují největší expedici kolem světa

TKS2 se má stát největší expedicí kolem světa, které se bude moci postupně zúčastnit několik stovek lidí. Koncept expedice je totiž unikátní, speciálně upravený vůz bude mít vyhrazená místa pro zájemce, kteří se budou moci postupně k expedici přidávat na různé úseky cesty. Podstatnou část prostředků, z níž je expedice financována, tvoří právě příspěvky dočasných členů expedice. Díky nim se může vůbec uskutečnit. Kapacita expedice ještě není plně obsazená, zájemci se tak mohou hlásit na webu tatrakolemsveta2.cz a prohlédnout si tam možnosti, jak a kdy se k expedici připojit.

Mimo dočasné členy týmu pojedou i členové stálí. Bude to samozřejmě Marek Havlíček, Petr Holeček stráví na cestách dva měsíce v roce, po zbytek roku ho vystřídají další řidiči a mechanici. Dalším členem posádky bude jeden stálý kameraman, druhý se k expedici připojí v určitých etapách. Členem posádky je i koordinátor, který má na starosti dočasné členy expedice a zároveň bude zastávat roli šéfkuchaře, součástí týmu je i průvodce-specialista na danou oblast.

Výprava stráví 32 měsíců na cestách

Expedice je rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální vůz bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravován lodí.

1. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 70 tisíc km, 22 států
ČR – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Irán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko

2. etapa – doba trvání 5 měsíců, cca 40 tisíc km, 8 států
Chile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie

3. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 10 států
Panama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada

4. etapa, doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 28 států
JAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigérie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauretánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – ČR

Stránky výpravy, Facebook, Instagram

Zdroj a foto: Tatra Trucks

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*