Veřejný prostor v Ostravě nově oživují puntíky nebo obří židle

Vybraná místa v Ostravě prochází v těchto dnech proměnou. Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) inicioval jejich kultivaci pomocí tzv. rychlých zásahů. Jde o úpravy, které nevyžadují stavební povolení. Mají za cíl ověřit, zda by obdobná trvalá řešení mohla pozvednout pobytovou i uživatelskou kvalitu daného místa . Příkladem je zvětšení prostoru pro chodce, barevná grafika, výsadba stromů či umělecké prvky. Přípravy začaly na jaře a nyní je většina realizací hotová.

Na čtyřech místech nacházejících se na městské třídě 28. října – Opavská mohou lidé v posledních dnech pozorovat výrazné změny. V centru Ostravy se prostor pro chodce procházející kolem Kampusu Palace rozšířil o část vozovky a celou plochu nyní zvýrazňují barevné prvky v podobě oranžových puntíků. Přibyly také netradiční, z recyklovaného materiálu vyrobené květináče s mladými stromky, mezi něž mohou blízké provozovny umístit drobné posezení. Konstrukce přestupního terminálu na Náměstí Republiky dostala nový barevný nátěr a brzy ji zvýrazní i nové osvětlení. V Mariánských Horách a Hulvákách se v místě bývalého přestupního uzlu Sokola Tůmy objevily růžové židle v nadživotní velikosti. Puntíky zde mají bílou barvu a stejně jako u Kampusu Palace sjednocují stávající chodník s částí vozovky, která nově slouží chodcům. Úpravami prošel i parčík u zastávky Vozovna v Porubě, kde byly vysazeny stromy a opraven chodník. Ten na jaře ještě ozvláštní grafika, která bude sama uměleckým dílem.

Přestupový terminál na Náměstí republiky

Zmíněná místa vybrali urbanisté z MAPPA společně se zástupci města a městských obvodů k proměně pomocí tzv. rychlých nestavebních zásahů. Jedná se o úpravy převážně dočasného charakteru, které nevyžadují dlouhou projekční přípravu a stavební povolení, a proto mohou relativně rychle a levně zlepšit kvalitu veřejných prostranství. Zanedbaná prostranství díky nim dostávají nové funkce, stávají se přehlednějšími, prostupnějšími nebo bezpečnějšími. Nový mobiliář nebo použití barevných prvků může zase místo oživit a přitáhnout k němu pozornost. Pokud úprava přinese kýžený výsledek a bude vyhovovat lidem i provozu, potvrdí se tím zároveň, že má smysl do daného místa směřovat další investice a případně realizovat změny trvalé.

Z dopravní tepny plnohodnotnou městskou třídou

„Ulice 28. října a Opavská tvoří společně významnou tepnu, která spojuje dva ze tří největších ostravských městských celků – Centrum a Porubu. Zaslouží si být plnohodnotnou městskou třídou, která poskytuje adekvátní prostor pro všechny druhy dopravy a příjemné prostředí pro pohyb i pobyt lidí. Její celkovou transformací se bude zabývat Koncepce městské třídy, kterou nyní připravujeme. Změny, které koncepce navrhne, budou postupné a budou se realizovat v horizontu let až desítek let. Z tohto důvodu jsme již nyní chtěli přinést drobný impuls v podobě rychlé proměny několika vybraných míst,“ řekl ředitel MAPPA, městský architekt Ondřej Vysloužil.

Přečtěte si  Ostravský brownfield se promění na novou čtvrť, vnikne mezi Karolinou a Dolními Vítkovicemi

„Úpravy mohou nyní působit provokativně, až kontroverzně. Jejich účinek však budeme moci hodnotit až na jaře, kdy budou lidé trávit více času venku. Tam, kde se dosud pouze procházelo, jsme vytvořili prostor pro zastavení, nebo posezení a uvidíme, zda se lidé rozhodnou jej využít. Někdy se hodí vyzkoušet, jak věci budou fungovat a nečekat na náročné stavební změny,“ doplnila architektka MAPPA Zuzana Paclová.

V Ostravě jde o novinku

Inspiraci pro zlepšení fungování veřejných prostranství pomocí rychlých nestavebních zásahů čerpal ateliér MAPPA v zahraničí i některých tuzemských městech. V Ostravě se jedná o novinku. Realizace proto nebyla jednoduchá, často se také odhalily hlubší problémy vytipovaných lokalit. Z různých důvodů se tak muselo upustit od přeměny dvou míst z původně šesti plánovaných. V rámci celého projektu byla klíčová spolupráce s různými aktéry v území. Kromě zástupců městských obvodů ateliér MAPPA oslovil a přizval k jednacímu stolu také zástupce Dopravního inspektorátu PČR, technických služeb, Dopravního podniku Ostrava, Ostravských komunikací, ČEZ a dalších organizací a konzultoval s nimi plánované úpravy.

„V prostředí Ostravy se experimentální projekt „Rychlých zásahů“ blíží k úspěšnému konci, který je ale fakticky začátkem, začátkem života jinak mrtvého veřejného prostoru.  Některé z radikálnějších zásahů vytrhují kolemjdoucí ze zažitého stereotypu. Místa, která se naučili přehlížet a jen jimi rychle projít, ukazují v novém světle. Nabízejí nové funkce a otevírají možnosti, jak je znova objevovat a trávit zde čas. Místa opomíjená se stávají středem pozornosti a nutí k úvahám, jak by mohla vypadat, kdyby se zde odehrála zásadnější změna,“ uvedla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová. Většina prací bude dokončena do konce roku 2021. Realizace je z velké části v rukou městských obvodů, podílí se na ní ale také další organizace. Peníze na ni vyčlenil ze svého rozpočtu magistrát. Celkový rozpočet na realizaci všech návrhů je 3,5 milionu Kč.

Přehled všech úprav v rámci rychlých zásahů v Ostravě najdete na webu MAPPA.

Autor: red Zdroj a foto: MAPPA Ostrava

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*