AZ-kvíz slaví čtvrt století, patří mezi legendy brněnského studia ČT

AZ-kvíz v roce 1997

V neděli 2. ledna uplynulo přesně pětadvacet let od vysílání prvního dílu AZ-kvízu. Od roku 1997 měli diváci možnost vidět bezmála pět tisíc dílů. Pořad patří mezi stálice brněnského studia České televize. V pořadníku čekají soutěžící celé měsíce.

Čtrnáct tisíc soutěžících, 250 tisíc položených otázek a dlouhodobá divácká přízeň. Pětadvacetiletou historii AZ-kvízu se stálou moderátorskou dvojicí Aleš Zbořil a Eva Machourková provází i nejvyšší finanční výhra 27 tisíc korun a nejvyšší prémie 24 tisíc korun. Oba rekordy pochází z roku 2014. Pořad se pyšní také speciálními díly. Tvůrci je v minulosti připravili například pro pětinásobné finalisty či na dobročinnou sbírku, minulém roce vznikl AZ-kvíz Speciál k 60. výročí brněnského studia.

„AZ-kvíz považuji za rodinné stříbro. A těší mne, že má svého mladšího sourozence v podobě AZ kvízu junior. Do obou se hlásí stovky lidí, mnozí čekají měsíce, než se postaví k hracím stolkům,“ uvedl ředitel brněnského studia České televize, v němž se cyklus natáčí, Jan Souček.

Soutěžní pořad během čtvrtstoletí několikrát upravil pravidla hry a vyměnil dekorace. Základ ale zůstává stejný – správně zodpovědět otázky a propojit jimi tři strany hracího pole. Vítěz musí prokázat nejen znalosti, ale také zvolit správnou taktiku hry.

„AZ-kvíz je pro mě i po letech zjevením. Nikdy bych neřekl, že mě bude provázet většinou mé profesionální dráhyNepřestává mě fascinovat, jak se lidé stále chtějí vzdělávat a doplňovat svoje znalosti, a to napříč nejrůznějšími profesemi i věkovými kategoriemi,“ přiznal moderátor Aleš Zbořil. 

“Pořad je součástí mého života a stále mně přináší hodně radosti. Ať už z přízně diváků i soutěžících, ze zájmu mladých lidí, z napínavých mezigeneračních soubojů. Velmi si cením práce autorů otázek i celého štábu, protože ve studiu je během natáčení vždy příjemná, pozitivní atmosféra. Na každé natáčení se těším,” doplnila Eva Machourková.

Jubileum oslaví celoroční soutěž i setkání tričkařů

Pořad je legendou nejen díky tomu, že žádná jiná vědomostní soutěž tak dlouhou dobu na obrazovkách nevydržela. Unikátní je také diváckou přízní. Každý díl průměrně sleduje přes čtyři sta tisíc diváků. Vysoká je i návštěvnost webových stránek, jen letos přesáhla dva a půl milionu zobrazení. Každý druhý návštěvník si zahrál virtuální AZ kvíz.

Přečtěte si  Hostětín zve na jablečné slavnosti, láká na zábavu pro celou rodinu

Česká televize připomene výročí nejen v samotném vysílání AZ-kvízu. Pro příznivce připravuje například celoroční soutěž i setkání takzvaných „tričkařů“, tedy úspěšných soutěžících, kteří za pětinásobnou účast získali tričko AZ-kvízu. Na počátky pořadu zavzpomínali také moderátoři v Dobrém ránu v pondělí 3. ledna.

Zdroj: Místní kultura, foto: Česká televize Brno

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*