
Spojnice dálnic D2 a D52, známá také jako „brněnská jižní tangenta“ má za sebou další krok směrem k realizaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádalo o posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle aktuálních informací je zahájení výstavby plánováno až na rok 2030 a dokončení na rok 2035. Po tlaku kritiků nedojde k přeložení cyklostezky na Vídeň.
Jižní tangenta se má odpojovat od D2 na nové mimoúrovňové křižovatce jižně od Chrlic a pokračovat severně od Popovic u Rajhradu k přestavěné křižovatce Rajhrad. Díky nové spojnici se má vídeňská dálnice D52 napojit na zbytek páteřní sítě, stávající úsek Brno–Rajhrad totiž svými parametry neodpovídá zařazení mezi dálnice. ŘSD si od nové spojnice slibuje odlehčení tohoto přetíženého úseku a také nejzatíženější části D1 mezi výjezdy Brno-centrum a Brno-jih, mimo jiné díky odklonění tranzitu mezi Rakouskem a střední Moravou, Ostravskem či Polskem.
K přeložení cyklostezky nedojde
Původní podoba projektu byla terčem kritiky, nová silnice totiž měla přetnout páteřní cyklostezku Brno–Vídeň. Místo podjezdu v místě křížení měla být cyklostezka přeložena souběžně s dálnicí, čímž by došlo k prodloužení trasy až o kilometr. To se nelíbilo například spolku Brno na kole, který záměr připomínkoval již v roce 2018, kdy byl zakotven v zásadách územního rozvoje.
„Požadujeme, aby střet jižní tangenty s páteřní cyklotrasou byl řešen nikoliv přeložkou stezky, ale její ponechání ve stávající trase s mimoúrovňovým křížením v daném místě. Silnice by zde měla vést po náspu, takže doplnění podjezdu o minimální doporučené světlé výšce dva a půl metru by neměl být technický problém,“ uvedl spolek ve veřejné výzvě.
Chybějící podjezd se nelíbil ani obcím sdružených ve svazku Cyklistická stezka Brno–Vídeň. Pro řadu obyvatel obcí jižně od Brna stezka slouží také pro dojížďku do práce a kilometrová objížďka podél dálničního náspu by jim cestu značně znepříjemnila.
„Na jednání předsednictva cyklostezky Brno–Vídeň jsme projednali plánovanou trasu tangenty a střet s trasou cyklostezky a schválili stanovisko Svazku, kde žádáme mimoúrovňové křížení. Vyzvali jsme rovněž členské obce, aby tuto záležitost připomínkovaly,“ komentovala tehdejší předsedkyně svazku Jana Drápalová.
Aktivita z více stran se v tomto případě setkala s úspěchem. Ačkoliv v plánech z loňska je ještě vyznačená objížďka, v nejnovější dokumentaci zveřejněné minulý týden už se se zachováním cyklostezky počítá. „Nová D52 JT bude stávající cyklotrasu křížit kolmo, v km 6,2 bude navržen nový klenutý přesypaný most,“ uvádí se přímo v dokumentaci.
Autor: VOR, foto: Wikimedia Commons, Informační systém EIA (úprava redakce)
Buďte první kdo přidá komentář