Dopravní podnik města Brna se vydal na ambiciózní cestu restaurování historického trolejbusu 9Tr, který jezdil po městě v 80. a 90. letech minulého století. Tato ikona brněnské městské dopravy byla před čtyřmi lety získána zpět z Ukrajiny a nyní je připravena na komplexní opravu. První fáze rekonstrukce, oprava skeletu vozidla, byla svěřena externímu dodavateli. Další fáze, včetně opravy náprav, instalace elektro výzbroje, kabeláže, renovace interiéru a lakování, budou probíhat pod dohledem pracovníků trolejbusové vozovny v Komíně. Celý proces restaurování bude vyžadovat tisíce hodin práce, ale výsledkem bude kus brněnské historie, který znovu ožije.
„Trolejbus s evidenčním číslem 3136 zařadil do provozu Dopravní podnik města Brna v roce 1980. Spolu s dalšími šesti vozy tohoto typu jej v roce 1996 odkoupilo ukrajinské město Rovno. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval z vozového parku, podařilo se nám trolejbus zachránit před sešrotováním
a dopravit zpět k nám do Brna, kde začínal. Tím, že jej zrekonstruujeme a zařadíme mezi retro vozy, jeho příběh ani teď nekončí,“ vysvětluje historii vozu generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Vzhledem k velmi špatnému technickému stavu vozu rozsáhlou opravu skeletu a podvozku pro brněnský dopravní podnik provedl externí dodavatel. Nyní je trolejbus zpět v komínských dílnách a čeká jej rekonstrukce obou náprav, instalace elektro výzbroje, kabeláže, vzduchových rozvodů, kompletace interiéru a lakování.
S opravami pomáhají také nadšenci a pamětníci
„Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla,“ uvedl Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. Výhodou je dlouholetá zkušenost pracovníků napříč dopravním podnikem s opravami historických a retro vozů. V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami.
Dopravní podnik města Brna odhaduje, že by se trolejbus 9Tr v původní krémovo-červené barvě mohl mezi 17 retro vozů zařadit v první polovině roku 2025.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev. č. 3136, dorazil zpět do města na tahači 7. května 2019.
Autor: red Zdroj a foto: Dopravní podnik města Brna
Buďte první kdo přidá komentář