Brněnští radní určili přesná místa, kde mohou parkovat sdílená kola a elektrické koloběžky. Zároveň končí sdílená kola zdarma. V Ostravě probíhají jednání o úplném zákazu elektrokoloběžek a elektrokol v centrální části města.
Vedení Brna dnes v reakci na požadavky městských částí doplnila Tržní řád o regulaci bikesharingu. Nově bude možné odstavovat sdílené koloběžky či kola včetně jejich elektrických variant pouze na místech uvedených v příloze tohoto nařízení, a to zdarma. Nyní je takových míst 380, jejich počet poroste.
„Sdílené koloběžky a případně kola bývají mnohdy odstavovány na nevhodných místech, kde například zužují prostor pro pěší. Míst k parkování je aktuálně 380. Síť bude postupně rozšiřována magistrátním odborem dopravy ve spolupráci s městskými částmi,” uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Pro odstavování koloběžek a kol jsou určeny tři druhy míst. První jsou parkovací stání pro jednostopá vozidla budovaná v rámci oblastí rezidentního parkování. Těch je nyní 210. Dále bude možné využít místa u cyklostojanů, kterých je 167. A k dispozici jsou zatím také tři virtuální parkovací místa.
“Snažili jsme se maximálně vyjít vstříc požadavkům městských částí, proto jsme některé stávající cyklostojany ze seznamu vyřadili, protože jsou dostatečně zaplněny běžnými uživateli,“ doplnil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Místa pro odstavování koloběžek a kol nebudou zpoplatňována podle vyhlášky o místních poplatcích, jak městské části původně navrhovaly. To by bylo možné, pokud by využívaná zařízení byla ve vlastnictví poskytovatelů bikesharingu a mohli je využívat jen oni. “V Brně jsou majetkem města a slouží potřebě všech, nelze je tedy považovat za zařízení sloužící pro poskytování prodeje a služeb, a tudíž nemůže být umístění jednotlivých dopravních prostředků zpoplatňováno,” vysvětlila primátorka Vaňková.
Vymezení míst v souladu s Tržním řádem podle vedení moravské metropole napomůže vymahatelnosti parkování sdílených dopravních prostředků mimo režim půjčení. “Kontrolu dodržování regulace může provádět městská policie nebo městské části. Při porušení povinností lze podnikatelským subjektům provozujícím bikesharing uložit pokutu až do výše 100 000 korun,” upřesnila Vaňková.
Bezplatná sdílená kola letos končí
V Brně také končí pilotní podpora využívání sdílených kol, probíhalo od dubna do září. Za celou dobu proběhlo přes sto tisíc bezplatných jízd o průměrné délce 16 minut a přibylo na deset tisíc nových uživatelů. Nejčastějším cílem byly podle dostupných dat Lužánky. Novou možnost cyklistické dopravy hojně využívali zaměstnanci pracující ve velkých centrech jako jsou Vlněna, Zbrojovka či Spielberg Office.
“Jsem ráda, že jsme při přípravách projektu nezvolili model patnáctiminutových výpůjček jako například v Praze. Překvapivé bylo, že v téměř celém období podpory neustále počet jízd rostl, nejvíce jich bylo zaznamenáno v srpnu, v září byla čísla nižší, a to pravděpodobně vlivem nepříznivého počasí,“ uvedla primátorka Vaňková.
„U téměř 50 % jízd posloužila sdílená kola jako náhrada za městskou hromadou dopravu, což je překvapivě vysoké číslo. Uživatelé také potvrdili, že je délka výpůjčky 30 minut dostatečná. Současně se ukázalo, že je nutné stále zlepšovat bezpečnou infrastrukturu pro cyklisty, což byl nejhůře hodnocený faktor a zároveň bariéra ochoty používat sdílená kola častěji,” komentoval získaná data radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Projekt podpory bikesharingu nabídl uživatelům bezplatné vypůjčení sdílených kol pro dopravu po Brně dvakrát denně po dobu třiceti minut. Na financování město vyčlenilo dva miliony korun. Na základě smlouvy o poskytnutí služby sdílených kol tuto službu zajistily společnosti Nextbike a Rekola, se kterými město již v minulosti uzavřelo memorandum o spolupráci.
Konec elektrokoloběžek v centru Ostravy?
Naopak centrum Ostravy se potýká s významným omezením bikesharingu. Týká se konkrétně elektrokol a elektrokoloběžek, a to sdílených i soukromých. Centrální městský obvod vydal minulý týden vyhlášku zakazující jejich přítomnost v pěší zóně. S tím ale nesouhlasí ostravský magistrát. Oba úřady ještě čeká společné jednání.
“Lidé stále mají pocit ohrožení, když kolem nich projíždějí elektrokoloběžky. Nepomohlo ani nařízení maximální rychlosti 15 km/h,” uvedl ke sporu Petr Veselka, starosta městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Vedení Ostravy vadí zejména plošný zákaz daného typu prostředků, mezi které patří vedle elektrokoleběžek i elektrokola.
Zdroj: město Brno, město Ostrava, foto: NextBike
Buďte první kdo přidá komentář