
Stavební úřad v Pohořelicích na Brněnsku zastavil územní řízení na stavbu tříkilometrového úseku dálnice D52 Pohořelice-Nová Ves. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nedoplnilo za šest let podklady a již pošesté žádalo o přerušení řízení. Pětkrát úřad vyhověl, nyní už ne, vyplývá z usnesení stavebního úřadu, který novinářům rozeslal spolek Děti Země. Jde o další z řady rozhodnutí, které oddaluje stavbu dálnice. Silničáři však vytvořili úplně novou dokumentaci, kterou předloží podle letošní novely stavebního zákona ke krajskému úřadu, řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Zrušení stavebního řízení je úspěchem protestujících ekologů
Žádost o územní rozhodnutí podalo ŘSD již v roce 2007 a v roce 2011 je dostalo. O tři roky později ho však krajský úřad zrušil, když se odvolaly Děti Země. Mimo jiné proto, že neexistovaly krajské zásady územního rozvoje a v dokumentaci chyběly některé podklady. V pokračujícím územním řízení mělo ŘSD podklady doplnit, proto žádalo opakovaně o přerušení řízení. Poslední přerušení bylo platné do konce října.
“Stavební úřad jako důvod uvedl, že již šest let prodlužuje termín k doložení podkladů pro vydání nového rozhodnutí. Jak žadatel v žádosti sdělil, došlo ke změně dokumentace a s tím spojené změně umístění stavby a zároveň ke změně účastníků řízení. Na základě těchto skutečností dochází k ohrožení účelu řízení a porušení rovnosti účastníků… Ve stanovené lhůtě stavebník nové podklady pro vydání územního rozhodnutí nedodal, tudíž neodstranil všechny vady žádosti, které brání v pokračování řízení,” odůvodnil stavební úřad své rozhodnutí.
Podle Fialy bylo však logické kvůli velkým změnám ve vodohospodářských záležitostech vytvořit novou dokumentaci. Podle nové legislativy by se měly zkrátit i procesní průtahy. “V srpnu 2020 očekáváme vydání územního rozhodnutí,” řekl Fiala.
Stavba D52 se stále odkládá, i kvůli místním
Nadále ovšem zůstává komplikovaná příprava dálnice, která získala kladné stanovisko EIA v roce 2005 a jejíž trasa vadí řadě lidí, jejichž zájmy zastupuje především spolek Děti Země. Nicméně různé žaloby v minulosti podávaly i obce ležící na trase D52 a fyzické osoby.
RŠD rozdělilo přípravu 23 kilometrů dálnice od Pohořelic na hranice u Mikulova na pět úseků. Jediné aktivní územní řízení je nyní na obchvatu Mikulova, který má zatím nepravomocné územní rozhodnutí a stavební úřad nyní řeší rok staré odvolání. “Pravomocné zastavení se týká tří řízení. U tohoto čtvrtého čekáme, zda ŘSD podá odvolání a jak o něm krajský úřad rozhodne,” uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země. Podle Fialy jsou ale další žádosti o územní rozhodnutí podané a příští rok očekává postupné vydávání stavebních povolení. Postupně ŘSD také začíná pracovat na dalších stupních projektové dokumentace.
Dálnice by měla vést přes Nové Mlýny a pod Pálavou
Stát se léta vyrovnává s rozhodnutím, které dalo přednost spojení s Rakouskem v trase dnešní silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod CHKO Pálava a proti němuž se zvedl odpor. Druhá alternativa byla vést tranzit do Rakouska po D2 a postavit jen krátké napojení na hranice v době, kdy Rakušané ještě neměli dálnici dostavěnou téměř k Mikulovu.
O problémech stavby dálnice na Vídeň jsme už psali – viz tento článek.
Zdroj: ČTK, foto: freepik.com
Buďte první kdo přidá komentář