Rakušané otevřeli poslední část dálnice Vídeň-Brno. Na moravské straně se stále nestaví

Dokončení obchvatu u Drasenhofenu Dálnice D52
Dokončení obchvatu u Drasenhofenu. Na rakouské straně už mají hotovo, na moravské straně stavba stojí.

Rakušané o víkendu otevřeli poslední část dálničního tahu A5 z Vídně k Mikulovu, dvoupruhový obchvat Drasenhofenu. Navazující dálnice D52 na území ČR se nestaví. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje stavbu jednotlivých úseků od Pohořelic k hranicím, má u všech zažádáno o územní rozhodnutí a čeká, až je získá. Kvůli letitým soudním průtahům a sporům s ochránci životního prostředí stále není zřejmé, kdy se začne stavět, vysvětluje ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

V Rakousku mají hotovo

Obchvat Drasenhofenu měří pět kilometrů a jde o poslední rakouský úsek, který výrazně zpomaloval cestu z Brna do Vídně. Je zatím dvoupruhový a je třeba disponovat na něm dálniční známkou. Rakušané mají vše připraveno k tomu, aby se mohlo zbývajících devět kilometrů ke státní hranici dostavět na standardní dálnici, čekají však na stavbu na moravské straně.

Stavět se začne nejdříve za dva roky

Na ní by se měl jako první stavět čtyřkilometrový obchvat Mikulova. “Loni 12. září bylo územní rozhodnutí vydané, ale je proti němu podané odvolání a čekáme na vyjádření krajského úřadu. Pro tento úsek už máme nachystanou i dokumentaci pro stavební povolení. Bylo by dobré, kdybychom mohli začít za dva roky stavět,” uvedl Fiala.

Proti současnému plánu protestují místní obyvatelé a ekologističtí aktivisté

U ostatních úseků od Pohořelic k Mikulovu ŘSD čeká na vydání územních rozhodnutí a pracuje na přípravě dokumentací pro stavební povolení. Dnes dálnice směrem na Vídeň vede pouze z Brna do Pohořelic. Byla dostavěna v roce 1996 a od té doby se nic nového nepostavilo. Spory se nejprve vedly o trase, kudy se spojí Brno s Vídní; dříve připadalo v úvahu spojení přes Břeclav s využitím dálnice D2. Současné připravované vedení ve stopě silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou vadí ekologům i některým místním obyvatelům.

Nejvyšší správní soud v minulosti zamítl kasační stížnost spolků Děti Země a Voda z Tetčic, které se domáhaly zrušení výjimky vydané ministerstvem životního prostředí pro stavbu obchvatu Mikulova. O tomto rozhodnutí jsme již psali (viz https://zpravyzmoravy.cz/soud-zamitl-stiznosti-spolku-proti-casti-dalnice-d52-na-viden/ ). Další spory pokračují dál.

Zdroj: ČTK, foto: flickr.com

Související články

Přečtěte si  Na jihu Moravy budou cestující od prosince vozit nové modernizované vlaky od Arrivy

Doporučujeme


1 Comment

  1. V 90. letech byla ve hře taky varianta, kdy by dálnice pokračovala od Pohořelic na Hevlín, Lávu a Mistelbach, ale s tou nesouhlasila rakouská strana. Škoda, možná už to mohlo stát bez problémů s průchodem kolem CHKO a Nových mlýnů.

1 Trackback / Pingback

  1. Morava vždy byla křižovatkou uprostřed Evropy. | Moravský národ

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*