Děti Země neuspěly proti D49 z Hulína do Přerova, soud odmítl žaloby

Vizualizace úseku Fryšták – Lípa dálnice D49

Stavební povolení pro dálnici D49 z Hulína do Fryštáku je stále platné. S žalobami proti němu neuspěly ekologické spolky Děti Země a Egerie. Stavba dálnice propojující střední Moravu se západním Slovenskem dlouhodobě vázne, stál za tím i křeček.

Městský soud v Praze, který ve sporu rozhodoval, oznámil, že žaloby byly zamítnuty. Výstavba D49 z Hulína do Fryštáku tak může pokračovat. Po dlouhých průtazích odstartovala v prosinci minulého roku. Původní platné povolení měli silničáři k dispozici už v roce 2011, tehdy ale aktivisté se svými žalobami uspěli.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na sedmnáctikilometrovém úseku dálnice aktuálně provádějí především zemní práce. Mají kompletně shrnutou ornici, vymýcené křoviny a stromy, provádí sanaci podloží tam, kde je to potřeba, a zakládají mosty. Pokud všechno půjde podle plánu, bude dálnice z Hulína do Fryštáku za tři roky hotová.

Mapa dálnice D49

Děti Země: S neúspěchem jsme počítali

Podle dosavadních zkušeností s výstavbou dálnic ale zatím není nic jisté. Protestující ekologičtí aktivisté totiž hned po středečním rozhodnutí pražského městského soudu avizovali podání kasační stížnosti. Tu posoudí Nejvyšší správní soud (NSS), který může stavební povolení zrušit, nebo případ vrátit k novému projednání pražskému městskému soudu.

Silničáři proto mírní nadšení motoristů. A obavy jsou na místě. Soudci NSS nedávno zastavili výstavbu první etapy obchvatu Frýdku-Místku, která byla těsně před dostavením. V případě chybějícího úseku D1 u Přerova zase rozhodl o zrušení rozsudku, který zamítal námitky ekologických organizací proti územnímu rozhodnutí.

„Počítali jsme s tím, že městský soud žalobu zamítne. Učinil tak zřejmě proto, že jde o prioritní dálnici (D49). Proto nám nezbývá nic jiného než podat kasační stížnost proti rozsudku,“ uvedl podle serveru iDnes.cz předseda organizace Děti Země Miroslav Patrik. „U Nejvyššího správního soudu je šance na úspěch podstatně vyšší, protože se nemůže rozhodovat v rozporu s platnou judikaturou,” dodal ekologický aktivista, který stojí za řadou úspěšných žalob proti způsobu výstavby dálnic na Moravě.

V případě dálnice D49 jde pro ekologické spolky o druhý neúspěch v řadě. Druhý žalující spolek Egeria požadoval u pražského soudu dokonce i vydání předběžného opatření, které by vedlo k okamžitému zastavení prací. Soudci však rozhodli proti žalobě.

Přečtěte si  Aktuálně: Na trati do Prahy spadla trolej, mezistátní vlaky objíždí Brno

Nedostatek peněz i křeček

Po dálnici propojující střední Moravu se západním Slovenskem se přitom už mělo dávno jezdit. Její přípravu v průběhu let zdržoval nedostatek peněz nebo kauza chráněného křečka polního, jehož populaci budou muset silničáři přestěhovat na nové místo. Dálnice D49 má přinést dopravní úlevu obcím v okolí a zlepšit spojení se sousedním Slovenskem.

Autor: pjk, zdroj: ŘSD, Děti Země, foto: ŘSD

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*