Dostavbu D1 komplikuje odvolání ekologických spolků. Hraje se o čas

Přerov si na dopravní odlehčení možná ještě bude muset počkat.

Dokončení dálnice D1 se možná zásadně zbrzdí . A to kvůli odvolání, které proti změně územního rozhodnutí na stavbu chybějícího desetikilometrového úseku Říkovice – Přerov podalo několik občanů z přerovské místní části Dluhonice a tři spolky sdružující ekologické aktivisty. Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že tato odvolání mohou významně zkomplikovat stavbu, která má začít nejpozději příští rok, kdy pro ni končí výjimka EIA. Přerov odvolání odmítl v rozsáhlém dopise.

O problematické dostavbě dálnice D1 jsme už dříve psali – viz tento článek.

Aktivistům vadí varianta přes Dluhonice i kácení dřevin

Odvolání proti změně územního rozhodnutí podaly vedle několika občanů Dluhonic spolky Děti Země, Voda z Tetčic a občanské sdružení Krajina Dluhonice.

„Odvolání proti změně územního rozhodnutí má deset bodů, v nichž upozorňujeme na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek. Odvolání proti povolení kácení dřevin obsahuje osm bodů a hlavně nám v něm vadí, že neukládá žádnou konkrétní náhradní výsadbu a ani se nijak nezabývá našimi připomínkami,“ říká předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

„V odvolání také žádáme, aby byla posouzena varianta trasy dálnice s jejím odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu. Stejnou námitku ve svém odvolání má i Občanské sdružení Krajina Dluhonice. Podle nás dosud k řádnému posouzení variant nedošlo. Je tak škoda, že při projektování změny MÚK Přerov-sever nedošlo současně i k tomuto nepatrnému posunutí trasy,“ vysvětluje dále Patrik.

Na porušení zákona o ochraně přírody a správního řádu a také procesních práv Dětí Země upozorňuje i jejich odvolání proti rozhodnutí o povolení na části dálnice D1-0136 vykácet jeden strom a keře na ploše více než čtvrt hektaru. Podle Dětí Země hlavně nedošlo k vypořádání jejich podrobných připomínek a k řádnému vyhodnocení významu kácených dřevin. Také chybí uložení přiměřené náhradní výsadby.

„Přerovský magistrát dokonce tvrdí, že jde v převážné míře o náletové, nežádoucí a invazivní dřeviny, ale žádné konkrétní doklady nepředkládá. Přitom třeba většina dřevin má léčivé účinky. Jedinou invazní dřevinou je javor jasanolistý, který ale roste jen na téměř pěti procentech celkové plochy kácených dřevin,“ tvrdí Patrik.

Přečtěte si  Prezident Pavel navštívil Punkevní jeskyně. 102 let po Masarykovi
Přerov – Říkovice, poslední úsek D1.

Přerov zareagoval rozsáhlým dopisem

Účastníci řízení mají možnost se vyjádřit k podanému odvolání. V pondělí 13. ledna odešel z přerovského magistrátu rozsáhlý osmistránkový dopis, v němž odbor rozvoje rozporuje či upřesňuje jednotlivé body v odvolání. „Úředníci šli opravdu do detailů a velmi precizně vše zdůvodnili. Hrajeme o čas, protože pokud propadne EIA, celý proces se zkomplikuje a dostavba dálnice se pro nás může stát vzdálenou budoucností, a to nechceme dopustit,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Navrátil.

„Je to pro nás výsměch. Přerované se dusí v dopravně ucpaném Přerově, naše děti plní ordinace alergologů, my tu s policií korigujeme dopravu, aby se město nestalo úplně neprůjezdné, a aktivisté nejdříve stavbu rozporují kvůli křečkům v poli, nově jim pak vadí jeden strom v trase a náletové křoviny,“ vyjádřil se primátor Přerova Petr Měřínský. Primátor se rovněž rozhodl seznámit občany v celém rozsahu s vyjádřením města. Dopis byl zaslán na stavební odbor Magistrátu města Olomouce, který vydal územní rozhodnutí na stavbu.

Doufáme v začátek stavby, Přerov potřebuje ulehčit

„Zhruba na konci ledna pak bude veškerá dokumentace převezena z olomouckého magistrátu na krajský úřad. Tady příslušné oddělení odboru strategického rozvoje veškeré náležitosti prozkoumá a odvolání buď zamítne, nebo potvrdí, nebo vrátí k dalšímu projednání,“ popsal postup vedoucí odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala. Podle ně by z hlediska výstavby dálnice bylo nejlepší, aby na jaře tohoto roku padlo kladné rozhodnutí k povolení změny územního rozhodnutí, pak by následovala příslušná stavební povolení; hlavní povolení na trasu by řešilo Ministerstvo dopravy.

„Další katastrofické scénáře nebudu zmiňovat, chci být optimistou a pevně věřím, že Ředitelství silnic a dálnic napne všechny síly, aby chybějící část dálnice D1 byla zahájena v roce 2021 a sloužila ke spokojenosti drtivé většiny Přerovanů,“ řekl na závěr Gala.

Zdroj a foto: Přerov, Děti Země

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*