Železniční uzel Brno se stane jedním z klíčových prvků infrastruktury systému rychlých spojení ve střední Evropě. Většina dálkových vlaků v České republice i velká část mezinárodních spojů bude vedena přes tento uzel. S malou nadsázkou lze konstatovat, že Brno se stane středobodem vysokorychlostní železnice zemí V4, protože všechny linky spojující jejich hlavní města budou vedeny právě přes moravskou metropoli. Důležitosti uzlu musí odpovídat i infrastruktura, která se bez záložních spojovacích tratí a druhotného terminálu v Brně neobejde. Brněnští radní na svém posledním zasedání rozhodli o umístění druhé stanice vysokorychlostní trati při Vídeňské ulici.
Přípravy vysokorychlostní trati Praha–Brno–Břeclav znamenají i nutnost umístit železniční stanice v Brně. „Dnes jsme řešili návrhy, které vyplynuly z územní studie. Její zpracování zadal Jihomoravský kraj ve spolupráci se Správou železnic, Ministerstvem dopravy a městem Brnem, protože bylo důležité prověřit zejména dopad vzniku další zastávky na vysokorychlostní trati na Brno a jeho okolí,“ nastínil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl. Nové brněnské hlavní nádraží, jehož projekt se nyní připravuje, plně vyhovuje nárokům vysokorychlostní trati, proto se počítá s jejím zapojením v uzlu. Bude tak primárním terminálem vysokorychlostních tratí v Brně.
Územní studie byla vypracována ve více variantách a radní se shodli na podpoře varianty A – Vídeňská. „Terminál na Vídeňské bude mít sekundární roli a nebudou v něm stavět všechny vlaky. Teď bude důležité vypracovat další stupně projektové přípravy. Soustředíme se na studii technického návrhu napojení terminálu. Tyto dokumenty objasní napojení na dopravní a technickou infrastrukturu a následně by měla být vyhlášena soutěž na architektonicko-urbanistický návrh terminálu, která bude pod taktovkou Správy železnic,“ objasnil Petr Kratochvíl.
Autor: red Zdroj: Město Brno Grafika: Správa železnic
Be the first to comment