Ekologičtější baterie přispějí k technické revoluci. Vznikly i díky patentu z Moravy

Tomáš Kazda z moravské techniky stojí za patentem, který pomůže revoluci v elektromobilitě.

Patent vědce Tomáše Kazdy z brněnského Vysokého učení technického pomůže k vzniku první výrobní linky na nový typ baterie, který představuje ekologičtější variantu vůči současným akumulátorům s násobně vyšší kapacitou. Nové baterie přinesou výrazný posun v oblasti elektromobility.

Patent z Moravy přispěje k technické revoluci

Před dvěma lety podal Tomáš Kazda z brněnského Vysokého učení technického evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v oblasti uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů lithium-sirných baterií, na jaký jsme zvyklí u dnes běžně dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou.

Výzkum na brněnské technice vznikal ve spolupráci s norským partnerem, který nedávno informoval veřejnost o plánované výstavbě první továrny na výrobu lithium-sirných baterií na světě.

Plánovaná produkce továrny by měla dosáhnout celkové výrobní kapacity 32 GWh. Půjde o 4 samostatné moduly o dodávce 8 GWh a práci by zde mohlo najít zhruba 2 500 zaměstnanců. S výstavbou se začne v příštím roce a první část výstavby má být dokončena v roce 2024. Hlavním odběratelem by pak měly být především evropské automobilky.

„V současné době jde více jak 60 % vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována,“ naznačil velký potenciál tohoto průmyslu Tomáš Kazda.

Budoucnost patří elektromobilům

Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout ekologickou alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra. Pokud se jejich výroba osvědčí, bude se jednat o první podobnou výrobu na světě. Nová továrna by měla v následujících letech vyrůst na jihu Norska, konkrétně v regionu Agder, kde bude dobře dostupná evropským trhům.

Zatímco v tuzemsku tvoří auta čistě na elektrický pohon přibližně 1,3 % ze všech nově prodaných automobilů, v Norsku je jejich podíl nejvyšší v Evropě. Zhruba 60 % aut prodaných letos na jaře v Norsku bylo čistě na elektrický pohon. V České republice jezdí po silnicích zhruba 5 000 elektomobilů, i zde je ovšem patrný meziroční nárůst prodeje. Odborníci očekávají, že trh v oblasti elektromobility poroste v následující dekádě až o 1 450 % a evropský trh s bateriemi by tak mohl dosáhnout hodnoty až 90 miliard eur.

Přečtěte si  Masarykova univerzita jako první v republice nabízí magisterský studijní program Neurovědy

Zdroj a foto: VUT

Doporučujeme


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*