Historický viadukt v Brně se promění na městskou promenádu. Začal průzkum

Vizualizace upraveného Vídeňského viaduktu

Přes 600 metrů dlouhá promenáda pro pěší i cyklisty, která povede z centra Brna až ke Svratce. Takové jsou plány na proměnu historického železničního viaduktu z 19. století, který leží už přes sto let zasypaný kamením pod železničním valem. V jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, na to má odpovědět hloubkové měření pomocí georadaru, informovala Kancelář architekta města Brna.

Co zbylo z viaduktu?

Zkušební měření prvního úseku se konalo v úterý 1. prosince. Měření prvního úseku zahrnulo prvních pět oblouků, tedy zhruba padesát metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření bude mít kancelář k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, použije se na celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku.

“Desítky let se neví, zda původní viadukt pod železničním náspem existuje a v jakém je stavu. Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Bude sloužit jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline,” uvedla kancelář architekta.

Součást nové čtvrti

S odhalením upraveného železničního viaduktu město počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží k řece Svratce. Viadukt proměněný na promenádu se již objevil ve vizualizacích.

Vizualizace nové jižní čtvrti v Brně

Vídeňský viadukt v Brně nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

Zdroj, foto a video: KAM Brno

Související články

Přečtěte si  Frýdek-Místek: Minizahrádky na sídlišti? Spojíme příjemné s užitečným, zní od vedení města

Doporučujeme

1 Comment

  1. Proč by ne – vypadá to pěkně a je to světový trend – viz například parková úprava 2,3 km dlouhého viaduktu High Line v New Yorku:
    https://en.wikipedia.org/wiki/High_Line

    V Praze proběhla za velké pozornosti a s nemalými náklady obnova 2x delšího Negrelliho viaduktu. To je trochu v jiné poloze, protože tato železniční stavba je stále v provozu (pojížděná / používaná):
    http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*