Jízdenky Českých drah přestanou platit v některých krajích. Situace je prý důsledkem regionalizace

Vlaků Českých drah na železnici příští rok výrazně ubude

Cestující si od 1. ledna 2020 už při jízdě například po jižní Moravě osobním či spěšným vlakem Českých drah (ČD) nebudou moci zakoupit jízdenku ČD, ale jen krajskou jízdenku. Výjimku budou mít zatím ještě lidé při cestě z jiných krajů, aby nebyli nuceni na jednu cestu kupovat více jízdenek, uvedla krajská mluvčí Monika Brindzáková. Důvodem je nová smlouva mezi ČD a krajem, na jejímž základě dopravce dostane předem danou platbu a riziko, zda si doprava na sebe tržbami vydělá, na sebe bere kraj. Obdobná omezení budou platit i v některých dalších krajích, informuje server Zdopravy.cz.

Situaci zkomplikoval dosud nefunkční národní tarif

Nová smlouva mezi ČD a krajem bude platit tři roky. Její platnost začíná ve chvíli, kdy dosud není funkční národní tarif platný pro všechny cesty bez ohledu na to, jaký dopravce na trati jezdí a kdo spoje objednává. Situace, kdy není možno jet na jízdenky ČD, zatím existuje jen na několika málo tratích, například na šumavských lokálkách. Od příštího roku se však značně rozšíří po celé republice na dálkové i regionální spoje.

Změny se dotknou nákupu lístků i slev

Lidé, kteří byli zvyklí nakupovat lístky na e-shopu ČD, už tuto možnost mít nebudou. “Spoj na našem webu najde, ale jízdenku si nekoupí,” řekla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Podle Brindzákové bude možno jízdenku koupit na nádraží, v krajské aplikaci Poseidon nebo přímo u průvodčích. “Není důvod souběhu dvou či více tarifů,” uvedla Brindzáková.

Odlišný přístup zvolil například Liberecký kraj, který také nese riziko tržeb, avšak lidé si zde budou moct zatím vybrat, jakou jízdenku si koupí. “Samozřejmě jsme krajům nabízeli, aby zůstala možnost prodat vnitrokrajské jízdenky podle tarifu ČD. Tím pádem by bylo zachováno plošné odbavení prostřednictvím prodejních kanálů ČD,” uvedla Rajnochová.

Nemožnost koupit si jízdenku ČD také pro cestující znamená, že nemohou použít zákaznické programy drah IN25 a IN50. V některých případech je třeba jízdenka s IN25 levnější než krajské jízdné, v jiných případech je to naopak. Změna ohrozí také nositele režijních výhod.

Přečtěte si  Ombudsman Křeček odebral agendy Šimůnkové. Vrchol šikany, reagovala. Zvažuje žalobu

Problém je prý na straně krajů, nikoliv státu

Ministerstvo dopravy za současný stav odpovědnost necítí. “Kraje si musely tuto nekomfortnost uvědomit. Náš úřad není oprávněn vstupovat do objednávky krajských vlaků. Situace je důsledkem regionalizace v roce 2002, kdy se rozhodlo, že se regionální dopravní obslužnost v plné míře přenese na kraje. V rámci přípravy Koncepce veřejné dopravy otevřelo v letech 2014 a 2015 ministerstvo otázku, zda by železniční doprava neměla být v plné míře přenesena na stát. Toto řešení však většina klíčových zúčastněných subjektů zcela odmítla,” uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Příprava národního tarifu zaostala za liberalizací

Problémy s mnoha různými jízdenkami vyřeší až národní tarif. Ministerstvo však s jeho přípravou zaostalo za liberalizací železnice. Začne platit podle návrhu zákona příští rok v prosinci. “Zatím jej neschválil Senát a prezident. Ministerstvo předpokládá spuštění pilotního provozu již v první půlce příštího roku, dřívější zapojení regionálních vlaků bude záviset na ochotě dopravců i krajů,” uvedla Rezková.

Zdroj: ČTK, foto: pixabay.com

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*