Velká cena ČR silničních motocyklů není napsaná v předběžném kalendáři mistrovství světa pro příští rok. Promotér žádá obnovu povrchu dráhy, spolek Brna a kraje ale podle primátorky Vaňkové nemá na investici prostředky. Připustila konec Grand Prix.
O brněnské Grand Prix jsme naposledy psali v tomto článku.
Bez opravy dráhy to nepůjde
Absenci Brna v programu vysvětlil šéf promotérské organizace Dorna nutností obnovit povrch dráhy na Masarykově okruhu. Na jeho kvalitu si letos stěžovala řada závodníků.
“Mluvíme s nimi už řadu let a vždy požadujeme, aby na okruhu byly provedeny některé úpravy, zejména povrchu. A na poslední bezpečnostní radě jsme se rozhodli, že budou povinné,” citoval server Aktuálně.cz šéfa Dorny Carmela Ezpeletu. Kvůli nedávným krajským volbám nedokázal nikdo opravy garantovat.
“Proto jsme se rozhodli nezařadit Brno do kalendáře a počkat, zda změny udělají. Pokud ne, zařadíme do kalendáře náhradního pořadatele,” dodal Ezpeleta.
S Dornou aktuálně vede jednání spolek města a kraje, který letos závod už počtvrté pořádal. I on však má, stejně jako v předchozí době představitelé Automotodromu Brno, pravidelně problémy se zaplacením takzvaného zalistovacího poplatku.
Primátorka připustila konec
Brněnská primátorka Markéta Vaňková potvrdila, že pedmínky promotéra jsou spolku známy. “Stalo se tak navzdory tomu, že máme s Dornou uzavřenou platnou smlouvu na příští rok,” podotkla podle serveru Vaňková. Kompletní rekonstrukce dráhy je předběžně vyčíslena na 100 milionů korun, což je podle primátorky investice, kterou si v současné finanční situaci město a kraj nemohou dovolit. “Z tohoto důvodu jedná Spolek pro GP ČR Brno s Automotodromem a následně bude jednat i s Dornou o možnosti menšího rozsahu oprav,” uvedla Vaňková.
Nekvalitní povrch na Masarykově okruhu vedl ke stížnostem řady závodících, stal se příčinou i několika pádů. “Brno je v kalendáři dlouhou dobu a je to důležitá Velká cena. Důležité jsou ale také bezpečnostní otázky. Pokud nebudeme mít jistotu, že změny udělají, nemůžeme ho do kalendáře zařadit,” citoval server Ezpeletu.
Brněnská Velká cena se v uplynulých letech opakovaně ocitala v ohrožení. Především kvůli její ztrátovosti z důvodu výše zalistovacího poplatku, který v posledních letech překročil sto milionů korun. Spolek města a kraje měl s promotérem smlouvu na pět ročníků, letos se mělo jet za poplatek 120 milionů.
Koronavirová situace ale způsobila, že na akci nemohli přijít diváci. Zástupci spolku se proto uzavřeli dohodu s Dornou, která vedla k tomu, že se závody bez diváků jely za jeden milion eur (přibližně 27 milionů korun) a následující ročník s diváky bude stát šest milionů eur (přibližně 162 milionů korun). Na oba ročníky město i kraj shodně schválily finanční příspěvek ve výši 60 milionů. Stát přislíbil částku 85 milionů. Kvůli požadované kompletní opravě dráhy je však i tato dohoda ohrožena, a může se tak stát, že přijde konec brněnské Grand Prix.
Velká cena České republiky silničních motocyklů, neboli Grand Prix ČR, je nejvýznamnější tuzemský motoristický závod. Koná se v Brně na Masarykově okruhu. Pravidelně se pořádá od roku 1950. Soutěž, která je součástí mistrovství světa, v poslední době trápí finanční problémy a reálně hrozí její zrušení. Na financování Grand Prix se musí vzhledem k jejich omezeným prostředkům vedle města a kraje podílet i stát.
Autor: pjk, foto: TIC Brno
Chápete, proč když se jedná o Velkou cenu České republiky, je přístup státu v podstatě odmítavý? Jde o po desítky roků pravidelně nejmasověji divácky navštěvovaný mezinárodní sportovní podnik v republice a stát v podstatě dlouhodobě usiluje o jeho zánik. Jak může nesamosprávné (tzn. z rozpočtového určení daní bídně podfinancované) bývalé zemské hlavní město a nesamosprávný (ze stejných důvodů) Gottwaldovsky oktrojovaný a okrájený kraj ufinancovat akci, která se dotýká prestiže celého státu? Byla by taková situace možná, pokud by se závodní okruh nacházel na území Čech nebo dokonce v blízkosti Prahy? Troufám si odhadovat, že ani náhodou. Srovnejme jen fotbalové stadiony a hokejové haly v Čechách a na Moravě, jen na nich je jednoznačně vidět, jak funguje rozpočtové určení daní, státem umožněná pseudo-samospráva a z toho všeho plynoucí podhoubí korupčních praktik.
Dalsi vec je, ze by se meli zeptat Vankove, proc podepsala dohodu, podle ktere musi mesto zaplatit opravu trate. Jakou k tomu mela asi motivaci? Neukazuje to nahodou prinejmensim na jeji nekompetentnost?
To není o Vankové ta je jako primátor města Brna šéfem Spolku ,který má dohodu s Dornou o pořádání a řešit to z funkce musela ( stejně jako její předchůdce ). Na 1url.cz@mgp je k dohledání analýza z roku 2014 ( ostatní roky jsou podobné ) a výsledky : stát na daních z pořádání GP vydělá 142 mil Kč . Město Brno vydělá 6 mil Kč, přitom město Brno financovalo pořádání 10-15 mil Kč . Vaňková stejně jako její předchůdce nebo z politiků dále ministryně Dostálová dlouhodobě poukazují na to ,že stát by měl dávat při těch ziscích na pořádání víc peněz a měl by být součástí Spolku . Problém je ,že stát nechce neb se GP jezdí v Brně tj. na Moravě. Podobně rozeštvávají i pražská media ( cíl stejný oslabit Brno ) , která neustále informují jak je to předražené , ale nikdy jsem v mediích nečetl kolik akce vydělá státu. Ve Spolku jsou město Brno a Jmk , kteří to finančně neutáhnou proto požadavek účasti státu .Být to v Praze tak všichni drží ústa a platí, media píší, jak je pořádání pro čecha výhodné a jaký to je nedozírný marketingový přínos pro celou republiku.
S tim naprosty souhlas. Kazdopadne podepsat, ze kdyz bude potreba tak z penez mesta kompletne zaplatime opravu soukrome trate je bud naprosta nekompetentnost nebo zamer. Pokud to odhlasoval spolek a Vankova to musela podepsat tak to plati stejne. Akorat na ten spolek. Jine vysvetleni nemam.