Luhačovice plánují stavbu obchvatu i dopravního terminálu. Město chce chránit léčivé prameny

Luhačovice
Lázeňské město Luhačovice na Slovácku

Hojně navštěvované lázeňské město plánuje dvě velké novinky. Nový obchvat Luhačovic bude mít podle studie 9 km, má ulevit městu i lázním a zrychlit dopravu. Ještě letos by se měl otevřít nový dopravní terminál se zelenými zastávkami, který město vybuduje za 18 milionů Kč.

Nový obchvat má pomoct s neúnosnou dopravní situací

Délka trasy plánovaného luhačovického obchvatu bude 9,3 km. To je jeden ze závěrů studie, která se věnuje jeho konkrétní trase. Jak přiblížil starosta Luhačovic Marian Ležák, situace s narůstající dopravou začíná být neúnosná a dochází zde k ohrožení přírodních léčivých zdrojů. Obchvat bude podle informací uvedených v tiskové zprávě města znamenat ochranu minerálních pramenů, čisté ovzduší, klid a bezpečnost chodců pro lázeňské město, řidičům tranzitní dopravy situaci nezkomplikuje.

Při průjezdu městem řidiči navíc musejí počítat také se zdržením na kruhových objezdech a u častých přechodů pro chodce v centru lázeňského města. Aby obchvat dopravu účelně odklonil, bude páteřní komunikace napojena na jedné straně už od křižovatky u Biskupic. „Pouze takové řešení bude fungovat. Ze studie vyplývá, že bližší napojení trasy k městu na silnici II/492 řidiče odradí od využívání obchvatu,“ upozornil starosta.

Zhoršená kvalita ovzduší ohrožuje léčivé prameny

Důležitou úlohou obchvatu je odklonit hlavně tranzitní nákladní dopravu. Právě víc než tisícovka těžkých kamionů projíždějících denně Luhačovicemi značí největší hrozbu pro minerální prameny. Stavba musí být přizpůsobena tomu, aby bez potíží i těžká nákladní auta zvládla vystoupat na hřeben nad Luhačovicemi a nemusela jet přes město.

Studie vychází také z nedávného sčítání aut projíždějících Luhačovicemi. Při něm se zjistilo, že lázeňským městem teď projíždí denně 16 tisíc aut, z toho více než tisícovka kamionů.

Záměr získal podporu politiků i odborníků. Plán stavby obchvatu vítá i generální ředitel Lázní Luhačovice Eduard Bláha. „Lázeňským místem jsou celé Luhačovice a právě v okolí klíčové kruhové křižovatky se nachází řada lázeňských ubytovacích zařízení včetně nejvýznamnějšího léčebného domu. Záměr vedení města odklonit tranzitní dopravu vítáme nejen kvůli potřebě udržovat vysokou kvalitu ovzduší kvůli zaměření lázní na léčbu onemocnění plic a dýchacích cest, ale především kvůli zvýšení bezpečí chodců i další kultivaci prostředí města, jehož stavby jsou nominované na seznam kulturního dědictví Unesco,“ uvedl Bláha.

Nový dopravní terminál podpoří plynulost dopravy i bezpečnost

Ještě letos by se měl otevřít nový dopravní terminál, který vybudují Luhačovice za bezmála 18 milionů Kč.

Přečtěte si  Startuje výstavba další části valašské dálnice: Silnice I/57 mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím se rozšíří na čtyřpruh

„Jde o kompletní přestavbu autobusového nádraží, které získá nové zastávky a mobiliář a přidají se úpravy pro zvýšení bezpečnosti. Usnadněn bude přestup na vlakové spoje a individuální dopravu. Místo, které je jednou z hlavních vstupní bran do našeho lázeňského města, tak získá atraktivní vzhled, ale bude všem příchozím hlavně daleko lépe sloužit,“ nastínil místostarosta Jiří Šůstek.

Významnou změnou provázející rekonstrukci nádraží bude vybudování kruhového objezdu místo stávající křižovatky a točny autobusů. „Někteří řidiči si v tomto místě kvůli podobnosti s kruhovým objezdem nebyli jisti, kdo má přednost v jízdě, což komplikovalo provoz. Po úpravách vše bude jasné a minimalizuje se nebezpečí dopravních nehod,“ doplnil Šůstek.

Specialitou budou nové přístřešky u nástupišť. „Protože se snažíme ve městě prosazovat ekologická řešení, vybrali jsme typ zastávek se střechou pokrytou zelení,“ vysvětlil Šůstek.

Město zavede systém “kiss and ride”

Díky úpravám přibudou stání pro kola a také čtyři místa pro automobily v režimu „Kiss and ride“ u budovy vlakového nádraží. Jedná se o místa určená k rychlému vysazení cestujících směřujících na veřejnou dopravu nebo jejich vyzvednutí po příjezdu. Obdobná místa budou vybudována také v blízkosti kruhového objezdu, která budou zase sloužit k vysazování dětí, které rodiče vozí do školy. Má se zamezit tomu, aby auta jezdila až k základní škole a tam se točila a tím vytvářela množství nebezpečných situací.

Nově vydlážděny budou v celé lokalitě i chodníky a nástupiště, vstupy na přechody a celé nádraží získá bezbariérová řešení. Součástí rekonstrukce bude i nové veřejné osvětlení.

Terminál má být v provozu už letos

Podle místostarosty Jiřího Šůstka se v současnosti vybírá dodavatel stavby. Nový terminál by se měl začít stavět během měsíce května, zásadní část prací by měla být hotová během pěti měsíců. Po dobu rekonstrukce budou přijíždět autobusy do jiné lokality. Nástupiště budou s největší pravděpodobností dočasně přesunuta na blízké parkoviště pro autobusy v Nádražní ulici.

Zdroj a foto: město Luhačovice

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*