Na Ostravsko se vozí uhlí z Austrálie, poprvé přes Labe

Z Austrálie do Rotterdamu a po Labi přes Děčín na Ostravsko. Tak daleko putovalo uhlí kvůli nedostatku materiálu pro ocelářské hutě.

Ocelářské hutě na Ostravsku udržuje v provozu černé uhlí až z Austrálie, vozí se kvůli útlumu zdejší těžby. Dosud uhlí převážely z nizozemského Rotterdamu vlaky, teď zkusilo ČD Cargo lodní dopravu po Labi. Kritici upozorňují na značnou neekologičnost celého transportu.

Do přístavu v severočeském Děčíně v sobotu ráno poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie, informoval server zdopravy.cz. Přes tisíc tun černého uhlí dopravila z nizozemského Rotterdamu po Labi loď společnosti EVD, která náklad přeložila na vlak ČD Cargo. Podle státního železničního nákladního dopravce stojí za netypickou trasou hledání alternativních způsobů v případě dopravní výluky.

Uhlí se už dříve plavilo po Labi běžně, ale jen opačným směrem. Server zdopravy.cz upozornil, že oproti přepravě z Rotterdamu vlakem je nový způsob pomalejší, ale mohl by být celkově levnější. ČD Cargo ho zvolil kvůli případným potížím s omezenou kapacitou po trati podél Labe.

„Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu,“ řekl serveru předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Dovoz uhlí z Austrálie vyvolává pozdvižená obočí. Část kritiků upozorňuje na značnou neekologičnost celého transportu, někteří poukazují na nerealizovaný projekt vodního kanálu z Polska do Ostravy.

Černé uhlí nemá náhradu

Černé koksovatelné uhlí není určeno pro teplárenství ani energetiku. Jedná se o metalurgické koksovatelné uhlí a koks je pak nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a následně oceli. Černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.

V České republice je jediným producentem černého uhlí společnost OKD těžící v ostravsko-karvinském uhelném revíru. Zdejší těžbu ale čeká konec, podle společnosti se nevyplácí. OKD těží už jen v Dole ČSM, kde bude dobývat do konce letošního roku.

Autor: pjk, foto: ČD Cargo

Související články

Přečtěte si  Mezi nejlepší města pro podnikání na Moravě patří krajská centra. Překvapila obě Meziříčí

Doporučujeme