
Nové brněnské hlavní nádraží přešlo do fáze projektování. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže zahájili práci na řešení okolí nádraží. Výsledky představí za rok. První vlak by měl na nádraží přijet v roce 2034.
Nové hlavní nádraží Brna se v budoucnu stane důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy dopravy. Sloužit bude nejen jako vstupní brána do města, ale i jako těžiště nové čtvrti Trnitá. Podobu nádraží i jejího okolí určila loni mezinárodní architektonická soutěž, ve které uspěl nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.
Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí oživený veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou tratí.
Studie určí přesnou podobu okolí nádraží
V současné době je mezi vítězi a městem Brnem podepsána smlouva na vypracování architektonické studie na lokalitu přednádraží i zanádraží. Práce na jejím zhotovení už začaly. “Navazovat bude smlouva architektů se Správou železnic na samotnou budovu nádraží. Obě studie budou vzájemně úzce koordinovány a průběžně konzultovány s městem, Kanceláří architekta města Brna, Správou železnic i dalšími orgány. Kromě studií získáme také aktualizovaný fyzický model celé řešené lokality,“ uvedl první náměstek primátorky Petr Hladík.
První z modelů zahrne kompletní řešení prostoru před a za nádražím včetně připravovaných budov, jako jsou hotely, studentské bydlení, maloobchody nebo kanceláře. Součástí bude jak uzel veřejné dopravy, tedy autobusové nádraží i přestupní terminál MHD, tak odstavná parkoviště, stanoviště taxi služby a úschovny kol.
Studie se bude zabývat napojením lokality nového nádraží na městskou dopravní síť i vzájemné vazby s ohledem na chodce a jejich přirozený pohyb. „Půjde také o architektonickou podobu dvou nových mostů přes řeku Svratku. Navrženo bude logické navázání na urbanismus nové čtvrti Trnitá z jedné strany a Komárova z druhé i na připravovaná protipovodňová opatření nábřeží. Neopomenutelná bude energetická koncepce nebo modrozelená infrastruktura,“ doplnil městský architekt Michal Sedláček.
Vedení Brna: První vlak vyjede v roce 2034
Architektonická studie by měla být dokončena během příštího roku. Stane se podkladem pro budoucí stupně plánovacích a projektových prací a pro výběrové řízení na zpracovatele dalších etap projektové dokumentace. První vlak má podle vedení Brna přijet na nové hlavní nádraží v roce 2034.
Zdroj a foto: KAM Brno
Buďte první kdo přidá komentář