Nové nádraží v Brně získává kontury, nizozemští architekti projektují napojení na MHD i novou čtvrť

Vizualizace nového hlavního nádraží Brna

Nové brněnské hlavní nádraží přešlo do fáze projektování. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže zahájili práci na řešení okolí nádraží. Výsledky představí za rok. První vlak by měl na nádraží přijet v roce 2034.

Nové hlavní nádraží Brna se v budoucnu stane důležitým dopravním terminálem pro všechny druhy dopravy. Sloužit bude nejen jako vstupní brána do města, ale i jako těžiště nové čtvrti Trnitá. Podobu nádraží i jejího okolí určila loni mezinárodní architektonická soutěž, ve které uspěl nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects.

Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí oživený veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou tratí.

Studie určí přesnou podobu okolí nádraží

V současné době je mezi vítězi a městem Brnem podepsána smlouva na vypracování architektonické studie na lokalitu přednádraží i zanádraží. Práce na jejím zhotovení už začaly. “Navazovat bude smlouva architektů se Správou železnic na samotnou budovu nádraží. Obě studie budou vzájemně úzce koordinovány a průběžně konzultovány s městem, Kanceláří architekta města Brna, Správou železnic i dalšími orgány. Kromě studií získáme také aktualizovaný fyzický model celé řešené lokality,“ uvedl první náměstek primátorky Petr Hladík.

První z modelů zahrne kompletní řešení prostoru před a za nádražím včetně připravovaných budov, jako jsou hotely, studentské bydlení, maloobchody nebo kanceláře. Součástí bude jak uzel veřejné dopravy, tedy autobusové nádraží i přestupní terminál MHD, tak odstavná parkoviště, stanoviště taxi služby a úschovny kol.

Studie se bude zabývat napojením lokality nového nádraží na městskou dopravní síť i vzájemné vazby s ohledem na chodce a jejich přirozený pohyb.  „Půjde také o architektonickou podobu dvou nových mostů přes řeku Svratku. Navrženo bude logické navázání na urbanismus nové čtvrti Trnitá z jedné strany a Komárova z druhé i na připravovaná protipovodňová opatření nábřeží. Neopomenutelná bude energetická koncepce nebo modrozelená infrastruktura,“ doplnil městský architekt Michal Sedláček.

Přečtěte si  Masarykova univerzita získala stavební povolení na strategický projekt MUNI BioPharma Hub za 2,5 miliard

Vedení Brna: První vlak vyjede v roce 2034

Architektonická studie by měla být dokončena během příštího roku. Stane se podkladem pro budoucí stupně plánovacích a projektových prací a pro výběrové řízení na zpracovatele dalších etap projektové dokumentace. První vlak má podle vedení Brna přijet na nové hlavní nádraží v roce 2034.

Zdroj a foto: KAM Brno

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*