V pátek 31. května 2024 proběhl na půdě brněnské Fakulty sociálních studíí již čtvrtý ročník konference Perspektivy veřejné správy. Tématem letošního ročníku byla doprava a regionalizace. V zaplněné posluchárně se sešli přední odborníci na dopravu, zástupci místních samospráv i veřejnosti. Příspěvky přednášejících doprovázela zajímavá diskuze o problémech týkajících se krajské dopravy a jejích problémů. Součástí konference bylo také představení iniciativy Morava zemský ráj nebo periferie Evropy.
Po úvodních příspěvcích zástupců hlavních pořadatelů konference, kterými je Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity a Společnost pro Moravu a Slezsko následovala série příspěvků týkajících se regionalizace a definování funkčních regionů, aktuálních problémů při budování dopravní infrastruktury na Moravě, nebo problematických regionů na pomezí Moravy a Čech, jako je Moravskotřebovsko nebo Dačicko nebo kraj Vysočina. Přednášející popsali mnoho problémů souvisejících se současnou regionalizací České republiky, která nerespektuje tradiční a ustálené hranice historických zemí ani aktuální spádovost.
Regionální roztříštěnost a nespolupráce krajů jako zásadní překážka rozvoje
Jedním z příkladů, který byl na konferenci uveden, byla snaha o prodloužení železničních spojů jednotek Moravia z Brna do Kraje Vysočina směrem na Žďár nad Sázavou, které však Kraj Vysočina odmítl i přes požadavky dotčených měst. Dalším diskutovaným tématem bylo rušení železničních spojů do Velkých Opatovic, Jevíčka, Chornice a Moravské Třebové, stejně jako nepraktické přestupy ve stanicích Letovice či Dzbel. Všechny tyto problémy mají společného jmenovatele – nacházejí se v blízkosti krajských hranic, které jsou často uměle vytvořené a nerespektují potřeby obyvatel, čímž vznikají vnitřní periferie.
Mezi popisovanými příčinami těchto problémů se často opakovalo konstatování, že aktuální počet krajů v České republice vzhledem k její rozloze příliš velký. Bylo připomenuto, že NERV (Národní ekonomická rada vlády) navrhoval vládě redukci počtu krajů, což by vedlo k finanční úspoře pro stát, avšak vláda na tento návrh nijak nereagovala.
Konference se také zabývala otázkou dálničního spojení z Moravy na Slovensko, konkrétně do Púchova, neschopnosti státu a kraje pohnout s výstavbou dálnice směr Vídeň či z Brna na sever, kde je vina z velké části v nefunkčních a neefektivních procesech stavebního řízení.
Součástí programu bylo také představení knihy Morava: zemský ráj, nebo periferie Evropy, kterého se zhostil její autor Ing. Milan Valenta. Jedná se o první publikaci shrnující analytické údaje o dosavadním vývoji, současném stavu a pravděpodobné budoucnosti rozvoje území Moravy. S vydáním knihy souvisí i vznik stejnojmenné iniciativy, jejíž cílem je osvěta ohledně problematiky zaostávání Moravy v rámci ČR i Evropy a snaha o zvrat tohoto trendu prostřednictvím oslovování kompetentních politiků a orgánů veřejné správy a samosprávy.
Autor: red Foto: Společnost pro Moravu a Slezsko
Konference se také zabývala otázkou dálničního spojení z Moravy na Slovensko, konkrétně do Púchova, neschopnosti státu a kraje pohnout s výstavbou dálnice směr Vídeň či z Brna na sever, kde je vina z velké části v nefunkčních a neefektivních procesech stavebního řízení.
V souvislosti s tímto odstavcem mě napadá tato kacířská myšlenka. Jestli se za tímto neutěšeným stavem neskrývá celková zášť vůči Moravě a ŘSD cíleně nebojkotuje výstavbu zbývajícího úseku dálnice z Brna do Vídně jen proto, aby prvenství pro spojení ČR a Rakouska připadlo Praze a ne Brnu. Nelze si totiž nevšimnout, jak v Čechách se usilovně (bez překážek) pracuje na stavbě D3 do Rakouska a na dokončení pouhých 28 km D52 se čeká již 28 let…..
Na Slovensko? Je tu D2 do Bratislavy, to Pražákům stačí. Směr Púchov a D49 prosazuje Zlín, přitom máme mezinárodní silnici E50, která by se dala modernizovat na R50 – ale zase nevede přes Zlín …
Ano, E50/R50/D50, by snad dávala větší smysl než D49. Ta by se odpojila od dokončované D55 u Starého Města a příhodným terénem by pokračovala až do Trenčína. Bohužel pokud se jedná o logistiku, tak by bylo potřeba také postavit zbývající úsek D50 mezi Starým Městem a napojení na D1 u Brna a ten je zatraceně dlouhý a komplikovaný. Proto se zvolila varianta D49 na Púchov, ale i ta je momentálně ve sračkách…..😫
Na E50 chybí několik obchvatů měst – třeba Bučovice. Obchvat Slavkova už je hotový a Uherské Hradiště má mimoúrovňová křížení.
Souhlas, že D49 vůbec neřeší spojení na střední Slovensko od Trenčína, Prievzidze přes Zvolen až někam k Rožňavě, to všechno stejně bude jezdit po padesátce, i když bude D49. Ale u té padesátky jsou taky obtížně řešitelné úseky, zvlášť v okolí Starého Hrozenkova.
Obchvat Bučovic by měl začít už v dohledné době: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/540/infoletak_s50-bucovice-obchvat.pdf
Ohledně Starého Hrozenkova: Při výstavbě Vlárské dráhy (Brno – Trenčianska Teplá) se uvažovala i trasa ne serpentinami přes Pitín, ale přes méně obtížný úsek Strání/Květná a nové Mesto.
Také jedna z možností.
Kraj Vysočina nemůže vyslovit souhlas s prodloužením spojů jednotek Moravia do “jeho území”. Jen by tím aktivoval další indikátor nesmyslnosti jeho existence.
Na stránkách společnosti byly doplněny odkazy na prezentace vystupujících:
https://promoravu.cz/2024/02/26/konference-perspektivy-verejne-spravy-2024/