Olomouc po kybernetickém útoku: Zkušební provoz pokračuje, zatím s výpadky sítě

Olomoucký magistrát, který se vypořádává s následky masivního kybernetického útoku z úterý 6. dubna, už zprovoznil řadu agend. Podle vedení města vyřizování žádostí občanů probíhá v maximální možné míře, v některých případech ho brzdí dočasné odstavování vybraných aplikací pro jejich vyšší výkon nebo kontrolu.

“Na obnově digitální infrastruktury dále pracují IT odborníci z magistrátu, z několika externích firem, ale také z Dopravního podniku města Olomouce,” informoval mluvčí olomouckého magistrátu Michal Folta.

Specialisté už zprovoznili serverovou a infrastrukturní část sítě a naprostou většinu aplikací, dále intenzivně pracují na připojování jednotlivých koncových stanic. Každé pracoviště magistrátu již má k dispozici alespoň jeden prověřený a zapojený počítač a pracuje se na co největším rozšířením.

Brzy bude obnovena také elektronická úřední deska. U dokumentů, které mají být dle zákona na úřední desce vyvěšeny, budou vzhledem k výpadku zohledněny i zákonné lhůty pro dobu zveřejnění. Toto se týká například i výběrových řízení. Aktuálně již je v testovacím režimu zprovozněna i spisová služba a pracovníci magistrátu konečně mají možnost vstupovat do datové schránky. Zatím jim možnost přístupu k dokumentům v datových schránkách chyběla a komplikovala celou řadu agend.

“Při zprovozňování všech součástí systému je nutné postupovat velmi obezřetně, i proto, že síť či její jednotlivé prvky jsou v době postupného zapojování více zranitelné,” vysvětlil Folta. Systém, který je již spuštěn, zatím vykazuje občasná zpomalení nebo výpadky, což ovlivňuje dobu vyřízení žádostí občanů.

Podle mluvčího je cílem týmu IT specialistů je během příštího týdne zapojit do systému zhruba 85 procent koncových počítačů. Znamenalo by to výrazné usnadnění práce pro všechny odbory státní správy i samosprávy.

Které agendy nyní fungují?

Oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů

V současné době není funkční rezervační online systém objednávek, v budově zatím není v provozu vyvolávací elektronický systém. „V čekárně prosíme dodržovat rozestupy, k označeným přepážkám vstupujte jednotlivě,“ vzkazují pracovníci příslušného oddělení.

Funguje výdej hotových občanských průkazů a cestovních dokladů v přízemí budovy Namiro. V 1. patře funguje příjem žádostí o vydání osobních dokladů, ohlášení ztrát a odcizení dokladů, výdej dat z evidence dokladů (přepážky č. 4,5,6, příp. 7). V 1. patře lze provést i změnu trvalého pobytu, výdej dat z informačního systému evidence obyvatel příjem žádostí o vydání voličského průkazu (přepážky č. 9, 10, 12, 13).

  • Matrika postupně obnovuje činnost jednotlivých úseků. Je obnovena činnost vydávání matričních dokladů.
  • Projednávání přestupků probíhá v provizorním režimu.
  • Správní řízení ve věci zrušení údaje o místu trvalého pobytu bude možné projednávat od příštího týdne.
  • Z technických důvodů není možné v současné době platit platební kartou, platby odbor přijímá pouze v hotovosti.
  • Pracoviště CzechPoint není dosud funkční, občané mohou v této záležitosti využít služby České pošty.

Oddělení agendy řidičů a motorových vozidel

  • V provozu je agenda evidence řidičů a agenda motorových vozidel. Odbor už vykonává všechny úkony.
  • Funkční zatím není elektronický vyvolávací systém, pracovníci odboru vydávají žadatelům papírové pořadové lístky.
  • Z důvodu postupného zapojování počítačů fungují výše uvedené agendy prozatím v omezeném režimu.

Zdroj a foto: město Olomouc

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*