Olomouc staví tramvajovou trať na Nové Sady. Začala druhá etapa

Vizualizace další etapy tramvajové tratě na Nové Sady

V prosinci roku 2013 se svezli první cestující tramvají na Nové Sady. Zatím jen po Trnkovu ulici, což platí až dodneška. Dnes začíná v Olomouci stavba druhé etapy, která tramvaje dovede přes Zikovu na Schweitzerovu ulici. Touto novou tratí se třemi zastávkami a délkou 1200 metrů se cestující poprvé svezou na podzim roku 2022.

Další krok k tramvaji na Nové Sady

„Stavbu trati považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ uvedl olomoucký primátor Mirek Žbánek.

„Už první etapa přitom získala mezi cestující veřejností oblibu, sčítání cestujících ukázalo, že zájem o jízdu na této trati postupně rostl,“ dodal primátorův náměstek Martin Major. Podle informací z Dopravního podniku města Olomouce jezdí novou tratí tramvajemi s čísly 3 a 5 přibližně dva miliony cestujících ročně. V prvním roce fungování ji využilo 1,7 milionu cestujících, už za dva roky to bylo přes 2 miliony lidí.

Celkové náklady na stavbu tramvajové trati budou 469 milionů korun. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionů korun,“ upřesnil Major. Souběžně bude olomoucký dopravní podnik budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici, což je podle vedení města pro rozšíření tramvajové dopravy nezbytné.

Po dokončení druhé etapy trať a její tři nové zastávky obslouží hustě osídlenou část Nových Sadů, kde žijí tisíce lidí. Tramvají se do práce svezou třeba i profesionální hasiči, kteří sídlí na rohu Zikovy a Schweitzerovy nebo zaměstnanci tří supermarketů. Stavba potrvá dvacet měsíců, skončit by měla příští rok v říjnu. Součástí celé investiční akce je i archeologický průzkum, který může harmonogram stavby ovlivnit.

Součástí prací budou uzávěrky

Hned 1. března stavební firma převezme staveniště a začne s přípravou zázemí na zelené ploše mezi ulicemi Rooseveltova a Zikova. Následovat bude kácení stromů a demolice starého domu v Rooseveltově ulici. Jediné omezení pro veřejnost bude v průběhu března spočívat v krátkodobých uzavírkách parkovišť v místech, kde se bude kácet. Půjde vždy o dva či tři dny.

Od dubna do července bude úplně uzavřena část Zikovy až k Werichově ulici. Stavební firmy začnou překládat kanalizační a inženýrské sítě z trasy budoucí tramvajové trati. Objízdné trasy jsou stanoveny tak, že na Rožňavskou, Werichovu a Trnkovu se ve směru od Velkomoravské pojede po Schweitzerově a Zikově. K prodejně Albert bude zachován příjezd autem přes parkoviště Penny Marketu.

Od dubna do září bude částečně uzavřena Rooseveltova ulice mezi zastávkou Trnkova a ulicí Zikova, zůstane v ní ale zachován obousměrný provoz. Úplně uzavřena pro dopravu bude ulice Trnkova v místě výstavby parkoviště. Tam budou pokračovat přeložky kanalizace a inženýrských sítí, výkop a betonáž základových patek pro stožáry trakčního vedení, položení tramvajové trati a úprava silnice i chodníků.

Od dubna do listopadu budou probíhat stavební práce i ve Schweitzerově ulici od Zikovy po Družební. V tomto případě se ale vše obejde bez dopravních omezení, protože se práce budou odehrávat mimo silnici.

Výstavba ovlivní autobusové linky 10, 16 a 29. Linka 10 bude vedena po trase Albertova, Velkomoravská a Tovární, takže neobslouží zastávky Povel – škola, Zikova a Trnkova. Nově bude zastavovat na zastávkách Zenit a Velkomoravská. Linka číslo 16 bude ve směru na Nové Sady vedena po náhradní trase ulicemi Schweitzerova, Velkomoravská, Rooseveltova a Střední Novosadská, takže neobslouží zastávky Povel – škola a Zikova. Bude zastavovat na zastávkách Zenit a Trnkova. Ranní spoj linky 29 bude vyjíždět až ze zastávky Trnkova.

Zdroj a vizualizace: město Olomouc

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*