Ostrava má šanci stát se prvním městem v České republice, které bude napojené na vysokorychlostní trať. Souvisí to s plánovanou stavbou rychlodráhy spojující moravskoslezskou metropoli s polskými Katovicemi.
Bude Ostrava první?
Z Ostravy do Katovic za půl hodiny? Ne, to není sci-fi, ale možná realita budoucnosti. Polsko právě zahájilo tendr na dokumentaci nového úseku vysokorychlostní železniční tratě (VRT) mezi Katovicemi a Ostravou. Nabízí se tak reálná šance, že by se Ostrava mohla stát první vlaštovkou VRT na území České republiky. Rychlodráha vedená z Katovic by musela být realizována dříve než podobná trať z Brna pod názvem VRT Moravská brána, což není nepravděpodobné.
Polská společnost Centralny port komunikacyjny (CPK) minulý týden zveřejnila informaci o tom, že zahajuje výběrové řízení na předběžnou dokumentaci stavby nového úseku VRT spojující Katovice a Ostravu. O konkrétním trasování vysokorychlostní železnice v úseku Katovice–Česká republika se začalo mluvit přibližně před rokem.
Ostravský radní David Witosz, který dlouhodobě podporuje rychlé železniční mezi Ostravou a Katovicemi, se již v březnu minulého roku osobně zúčastnil připomínkování města Katovice k plánům trasování nového železničního spojení.
„Když jsem se loni těsně před lockdownem v Katovicích sešel s prezidentem Marcinem Krupou a jeho týmem nad prvními vizemi budoucího trasování nového úseku, ani ve snu by mě nenapadlo, že již za necelý rok bude na stole zakázka na studii spojení Katovice-Ostrava. Stanovisko města Katovice, aby trasa vedla jejich centrem, nikoli předměstím, které jsme podpořili, nyní přešlo do další fáze posuzování. Pokud vše dobře dopadne, může být Ostrava paradoxně díky polské straně prvním městem v České republice napojeným na vysokorychlostní trať,“ uvedl ostravský radní.
Mezinárodní rychlodráha propojí Varšavu s Vídní
Vytvoření rychlého spojení mezi oběma státy není jediným cílem ambiciózního projektu. Součástí záměru je začlenění Jastrzębie-Zdrój, momentálně největšího města v Polsku bez železničního připojení, k železniční síti. Zhotovitel musí zohlednit studie a projekční práce provedené PKP PLK (polská obdoba Správy železnic, pozn. red.), jakož i přeshraniční aspekt projektu ve spolupráci se Správou železnic, která plánuje komplexní modernizaci stávající železniční trati Ostrava–Bohumín a výstavbu krátkého úseku spojujícího jej s polskou částí investice.
Účelem soutěže je připravit dokumentaci s doporučenou trasu trati. Po rozhodnutí CPK bude vybraná varianta sloužit jako výchozí materiál investora pro další analytické práce v investičním procesu.
I tento relativně malý úsek může znamenat pro budoucnost VRT velký krok. „Právě teď jsme u jednoho z nejdůležitějších strategických rozhodnutí pro nás a příští generace. Úsek Katovice-Ostrava je pomyslným středem vysokorychlostní trati Varšava–Vídeň a právě naše poloha vylepšená rychlou dostupností dvou hlavních měst, společně s městy jako Katovice nebo Brno bude pro rozvoj našeho města a regionu klíčová,” dodal Witosz.
Foto: vysokorychlostni-zeleznice.cz
Že by bylo trasování vysokorychlostní trati v poloze tisíciletími prověřené jantarové stezky přece jen prosazeno? Tedy téměř nezávisle na vůli našeho pragočeského mocenského centra? Zatím je to k neuvěření.
Zde v článku na české Wikipedii je dokince doslova napsáno:
“Jantar byl z místa těžby na polském baltském pobřeží přepravován po obchodní trase, která po překonání polského území prošla nynější Moravou, sledovala východní obvod alpského masivu a končila na severním pobřeží Adriatického moře.”
Takže přece jen někdo uznává ve Wikipedii Moravu …
—
Jantarová stezka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jantarov%C3%A1_stezka
Super zprava. Ceska republika je absolutne nemozna. Chce to zmenu.
Kluci z polského Towarzysztwa entuzjastów kolei ještě v této petici usilují (byť už asi s malou šancí) o napřímení trasy a minutí Jastrzębia se stanicí Wodzisław-Wilchwy. Kdyby je chtěl někdo odsud podpořit (pokud se jim jejich myšlenka zdá dobrá), tady je odkaz:
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim