Vzhledem k silné ekologické zátěži z minulosti, ale i současnému velkému zastoupení těžkého průmyslu v aglomeraci, přistupuje Ostrava mimořádně aktivně k zavádění nových ekologických technologií. Nejčerstvější aktivitou na tomto poli je pořízení 11 ekologických nákladních vozů na elektrický pohon, které tak rozšiřují ostravskou flotilu ekovozů čítající 43 vozů na CNG a 21 elektromobilů.
Nová elektrická nákladní vozidla ALKÉ ATX N1 340 EDH jsou pro městské obvody Hrabová, Krásné Pole, Nová Ves, Radvanice a Bartovice a Stará Bělá. Náklady na těchto pět vozů činí 5,67 milionu, z toho je dotace ze Státního fondu životního prostředí 3 miliony korun. Cena jednoho vozu je 1 134 157 korun.
„Městské obvody jsme finančně motivovali už k nákupu osobních aut a na každé nákladní vozidlo jsme jim z městského fondu životního prostředí poskytli dotaci ve výši 200 tisíc korun. Každý obvod si tak na nové užitkové elektrovozidlo doplatil zhruba tři sta tisíc, když dotace ze státního fondu byla šest set tisíc korun. V pěti ostravských obvodech si díky tomu ve vlastní režii lépe poradí s péčí o zeleň, údržbou komunikací nebo svozem odpadu,” doplnil ostravský primátor Tomáš Macura.
Ostrava dosud v rámci projektů Ostravou na alternativní pohon I a II investovala do ekologizace vozového parku 19,56 milionu korun, když celková cena obou projektů je 26,78 milionu, z toho činily dotace 7,22 milionu korun. První žádost o příspěvek ze Státního fondu životního prostředí město podalo v roce 2016. V rámci dvou dotačních výzev pořídilo s příspěvkem státního fondu 37 vozidel, z první výzvy 21, z druhé 16.
Naposledy se ekologický vozový park města rozrostl v září, kdy si převzali zástupci magistrátu, obvodů a Městské policie 11 nových ekoaut. Pět vozidel bylo určeno pro Městskou policii Ostrava (3 na pohon CNG, 2 elektromobily), 3 elektromobily byly pro magistrát a po jednom elektrovoze obdržely městské obvody Moravská Ostrava a Přívoz, Hošťálkovice a Ostrava-Jih.
Ekologické, praktické a úsporné malé nákladní vozidlo
Elektromobil italské výroby ALKÈ ATX340ED/EDH N1 má silniční homologaci. Vůz nabízí dvojitou kabinu se 4 místy k sezení a je tak ideální pro převážení materiálu spolu s menším pracovním týmem. Má výkon až 14 kW a nabízí dojezd na jedno nabití okolo 100km. Vzhledem k malým rozměrům jsou vozidla vhodné na místa s úzkými průjezdy. Jsou vyráběny pouze z evropských a severoamerických dílů. Mají 3x vyšší životnost než u vozidel s tradičním pohonem. Náklady na údržbu jsou nižší o 50%, náklady na spotřebu jsou nižší o 80%.
Ekologickou flotilu města Ostravy dohromady tvoří 64 vozidel. Celkem 37 jich bylo pořízeno s dotacemi, dalších 27 z rozpočtu města. Nejvíce jich má k dispozici městská policie, a to 44 – většinu na CNG a 2 elektroauta, městské obvody jich mají 12 a magistrát 8.
Buďte první kdo přidá komentář