Ostrava vítá konec kanálu Dunaj-Odra-Labe, slibuje to koaliční smlouva

Ostravský primátor Tomáš Macura (vlevo) kanál DOL dlouhodobě odmítá.

Ostravský primátor Tomáš Macura kvituje záměr ukončení příprav vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL). Hovoří o tom koaliční program vznikající vlády Petra Fialy. Moravskoslezská metropole projekt kanálu dlouhodobě kritizuje, v minulosti žádala o zastavení jeho příprav. Macura zmínil především na ekologickou zátěž ambiciózní stavby.

Kritici včetně vedení Ostravy poukazují na nevratné poškození životního prostředí v okolí řeky Odry. Kanál by podle nich také vytvořil další bariéru proti urbanistickému rozvoji města a ohrozil by rezervoár pitné vody v Nové Vsi. Ostravští zastupitelé loni jednomyslně přijali odmítavé stanovisko.

„Vedení města Ostravy se dlouhodobě angažuje proti přípravě kanálu Dunaj–Odra–Labe, a to včetně jeho Oderské větve v navrhovaném pojetí, proto by ukončení tohoto projektu jednoznačně ocenilo. Samozřejmě bychom přivítali i zrušení územní rezervy pro toto vodní dílo, která v tuto chvíli blokuje desítky hektarů území,“ uvedl podle veřejnoprávní České televize primátor Macura s tím, že celý projekt vnímá jako megalomanský.

Vznikající vládní koalice ve svém programu slibuje, že zastaví práce na přípravě kanálu a zruší jeho územní rezervy v dotčených obcích.

Křižovatka vodních cest na Středoněmeckém průplavu

Hejtman: kanál nebyl prioritou

Znatelně vstřícněji se k projektu kanálu DOL stavěli zástupci Moravskoslezského kraje. Vedení kraje (ANO, ODS, KDU-ČSL, ČSSD) proti stavbě v minulosti nevzneslo striktní námitky. Výjimkou byli opoziční Piráti, kteří záměr jednoznačně odmítli.

Moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO) podle České televize už v pondělí sdělil, že výstavba kanálu nebyla pro kraj klíčová, proto on sám proti jejímu zrušení vystupovat nebude.

„Moravskoslezský kraj plánované propojení Baltu do Bohumína a využívání mezinárodní lodní dopravy vítal jako projekt, který by mohl posílit ekonomiku kraje a nabídnout mu nové možnosti. Nutno ovšem zdůraznit, že mnohem zásadnější než splavnění Odry je pro náš region a jeho rozvoj modernizace železniční dopravy a výstavba vysokorychlostních tratí,“ citovalo hejtmana veřejnoprávní médium.

Autor: pjk, foto: město Ostrava, d-o-l.cz

Související články

Přečtěte si  Desítky obcí na jižní Moravě musí šetřit vodou, kvůli problémům se zdrojem

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*