
Do ulic Ostravy vyjede další stovka sdílených elektrických koloběžek a navíc šedesátka plně elektrických skútrů, které sice fungují v režimu jako auta, ale protože jsou plně elektrické, mohou parkovat i v rezidenčních zónách. Město rozšíří dosavadní nabídku alternativních forem dopravy, jejichž obliba rychle roste. Pravidla pro provoz e-koloběžek bude řešit memorandum s provozovateli.
„S provozovateli e-koloběžek připravujeme memorandum o spolupráci, v němž nastavíme základní pravidla provozu, zejména systém parkování. Stejně jako sdílená kola také sdílené elektrické koloběžky se těší velké oblibě, ale zhruba deset až patnáct procent z nich jejich uživatelé po použití nesprávně zaparkují nebo nechají ležet někde mimo stojany,” uvedl náměstek pro dopravu Vladimír Cigánek. “Ve spolupráci s provozovateli budeme řešit všechny tyto situace, aby tato ekologická, udržitelná forma přepravy našla ve městě definitivně své pevné místo,“ dodal náměstek.
Parkovat sdílené koloběžky je možné pouze u stojanů na sdílená kola. E-koloběžky jsou v Ostravě v provozu od letošního března. Je jimi zásobeno 240 stanic, které pokrývají rozlohu zhruba 60 kilometrů čtverečních. Obyvatelé i návštěvníci města e-koloběžky hojně využívají k přepravě na krátké vzdálenosti i k rekreačním jízdám. Největší zájem o ně je v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí a na Hlavní třídě v Porubě.
Průměrně na nich uživatelé ujedou 1,5 kilometru a průměrná jízda trvá zhruba 11 minut. Koloběžky dosahují rychlosti až 25 kilometrů za hodinu, ovšem v městské památkové zóně v Moravské Ostravě a Přívozu je maximálně povolená rychlost 15 km/h z důvodu bezpečnosti.
Město rozšiřuje elektrický vozový park
Dosud v Ostravě jezdilo 300 e-koloběžek společnosti Lime a 200 e-koloběžek firmy Bolt. V tomto a příštím týdnu přibyde dalších 100 e-koloběžek a 60 e-skútrů společnosti re.volt. “Koloběžky patří do stojanů, které město instalovalo a průběžně doplňuje, e-skútry potom na parkoviště včetně možnosti zaparkování v rezidenčních zónách. Provozující firmy řeší na své náklady přemísťování koloběžek ke stojanům a jejich optimální rozmisťování, jejich údržbu i systém s aplikacemi na jejich půjčování, které je zpoplatněno. Město na ně nepřispívá, jak je tomu u sdílených kol,“ doplnil Cigánek. Elektrické skútry se na Moravě už dříve objevily v Brně.
Ostravská start-up společnost re.volt nabízí podle vedení města další spolehlivý a dostupný způsob řešení alternativní dopravy. Minuta jízdy na skútru stojí 4 koruny, na koloběžce 3 koruny. Maximální cena výpůjčky za den je u skútrů 485 a u koloběžek 250 korun. Rezervace je zdarma. Poplatek za odemknutí vozidla je v Ostravě zrušen.
Koloběžky rozšířily nabídku forem alternativní dopravy, ke které v Ostravě už od roku 2018 patří bikesharing nejprve v režii společnosti Rekola, aktuálně firmy Nextbike. Jeho provoz Ostrava dotuje příspěvkem na každou jízdu, ten umožňuje využívat kola na prvních patnáct minut zdarma. Aktuálně je v Ostravě k dispozici přes tisíc sdílených kol, které parkují v 320 stanicích rozmístěných ve všech 23 obvodech města Ostravy.
Jak fungují e-koloběžky?
Vypůjčení elektrické koloběžky probíhá přes aplikaci, kterou si uživatelé stáhnou z Google Play nebo App Store. Po jejím nainstalování jsou uživatelé kliknutím na ikonu koloběžky přesměrováni do příslušného rozhraní. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód, který je na ní viditelně umístěný. Před zahájením první jízdy se jezdci zobrazí bezpečnostní instrukce, kterými by se měl během jízdy řídit. Zjistí z nich také zásady správného a bezpečného parkování koloběžek. Platba za půjčení koloběžky je uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci.
E-koloběžky jsou z hlediska zákona považovány za dopravní prostředek stejně jako kola. Mohou jezdit po pozemních komunikacích a cyklostezkách, nikoliv po chodnících. Mají ale povoleno vjíždět do pěší zóny, pokud je tam umožněn vjezd kolům a vozidlům vyznačeným dodatkovou tabulkou ve spodní části dopravní značky pěší zóna.
Zdroj: město Ostrava, foto: re.volt
Buďte první kdo přidá komentář