Podoba nového mostu v Olomouci budí pozornost. Dostal přezdívku “Rejnok”

Nový most přes Masarykovu třídu dostal díky originálnímu tvaru konstrukce přezdívku "Rejnok".

Nový most na Masarykově třídě v Olomouci se vyznačuje originální konstrukcí. Dostal díky ní přezdívku “Rejnok”. Most stavěný specialisty z Itálie brzy vysunou přes řeku Moravu.

Lidé mohou sledovat průběh stavby přímo na místě

„Nyní probíhá montáž hlavních podélných nosníků tak, aby se vytvořil spodní rám. Montuje se vnitřní pole včetně příčníků a oblouků, můžete vidět i montážní vyztužení nosníků. Ty tam zůstanou i během výsunu konstrukce nad koryto řeky, aby přeneslo namáhání konstrukce při této manipulaci,“ popsal při dnešním kontrolním dni aktuální situaci na stavbě stavbyvedoucí Jakub Vlk.

Lidé tak mohou na vlastní oči sledovat, jak se jednotlivé díly originální mostní konstrukce spojují k sobě. Část budoucího „Rejnoka“, jak se mostu přezdívá, má na sobě už i krycí nátěr. Po smontování a finálním nátěru proběhne ještě bednění středního pole, část bednění se provede už přímo nad vodou v definitivní poloze mostu.

„K výsunu smontované konstrukce mostu nad řeku dojde asi 4. až 8. listopadu,“ dodal Jakub Vlk a upřesnil, že vzhledem k šířce konstrukce půjde o výsun podélný i příčný. „Mostní konstrukce váží téměř 280 tun, výsun konstrukce po kolejích nad koryto řeky bude technologicky velmi náročným a také zajímavým okamžikem,“ doplnil ho olomoucký primátor Mirek Žbánek.

Hotovo má být za dva roky

Do Vánoc bude mostovka zabetonovaná. Příští rok se na novou polovinu mostu přenesou inženýrské sítě a bude zdemolován zbytek starého mostu. Mezitím opět v Itálii vyrobí i druhou polovinu nové kovové konstrukce, její finální montáž se odehraje stejně, tedy přímo u řeky Moravy.

Současně probíhají i další práce na stavbě. Například v podzemí pokračuje náročná ražba nového kanalizačního sběrače mezi Masarykovou třídou a ulicí Nábřeží, v prostoru mezi oběma mosty na pravé straně je už v pokročilé fázi příprava budoucí náplavky.

„Na levé straně koryta se momentálně rozebírá nábřežní zeď. Kameny ze staré nábřežní zdi budou v rozšířeném korytě Moravy opět použity,“ upozornil investiční náměstek olomouckého primátora Martin Major. Na této straně jsou některé části konstrukce stovky let staré, je zde například zdivo z doby budování bastionové pevnosti v 18. století a pod ním se našel i starší dřevěný rošt, který nábřežní stěnu za starým mostem zpevňoval. V prostoru před rozestavěným mostem před budovou Vrchního soudu už vznikla kolejová úvrať. „Od prosince sem budou zajíždět tramvaje z centra města,“ doplnil náměstek Major.

Protipovodňová opatření v centru Olomouce, jejichž součástí je i nový most přes Masarykovu třídu, buduje už od roku 2018 Povodí Moravy. Podle dohodnutého harmonogramu by kompletní práce na protipovodňových opatřeních v centru města měly skončit do poloviny roku 2022.

Zdroj a foto: město Olomouc

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*